Jumlah perdagangan Malaysia pada April 2018 meningkat 11.7 peratus tahun ke tahun kepada RM155.42 bilion berbanding penurunan sebanyak 3.5 peratus pada Mac, menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Malaysia telah meneroka peluang-peluang untuk menambah baik hubungan perdagangan dan pelaburan dengan pelbagai sektor semasa misi perdagangan di Latin Amerika.

Misi perdagangan di Santiago, Chile itu diadakan pada 17 hingga 18 Mei lalu, diketuai oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Darell Leiking semasa menghadiri mesyuarat APEC.

Beliau bertemu dengan Dewan Perniagaan Chile-Malaysia (CAMCHIMAL) dan Dewan Bahagian dan Komponen Automotif (CAREP).

Pertemuan itu bagi meneroka peluang untuk meningkatkan hubungan perdagangan dan pelaburan dalam pelbagai bidang
sektor termasuk penyelesaian mobiliti, automotif ICT, Internet Perkara (IoT) dan industri halal.

Mesyuarat tersebut juga membincangkan kebimbangan utama yang dihadapi oleh kedua-dua pihak.

MITI dalam kenyataan berkata, menterinya juga mengadakan pertemuan berasingan dengan syarikat runcit, minyak kelapa sawit, alat perubatan dan barang-barang ganti perubatan serta sektor perabot Chile.

Selain daripada memahami persekitaran perniagaan di Chile dan hubungan perniagaan yang sedia ada, Leiking menggalakkan syarikat di sana mengembangkan dan mempelbagaikan perniagaan mereka dengan Malaysia dalam peralatan elektrik, makanan dan minuman, pembungkusan, logistik dan produk gaya hidup serta menubuhkan pejabat wakil/serantau di Malaysia.

Pada tahun 2018, perdagangan antara Malaysia dan Chile mencatatkan sebanyak RM1.32 bilion (AS$0.33 bilion) dengan eksport Malaysia ke Chile berjumlah RM0.81 bilion (AS$0.20 bilion) manakala import bernilai RM0.51 bilion (USD0.13 bilion).

Lebih daripada 60 peratus eksport ke Chile disumbangkan oleh bahan kimia & bahan kimia, produk getah, kayu produk, produk elektrik & elektronik serta berasaskan minyak sawit dan sawit produk pertanian.

Sebaliknya, lebih daripada 60 peratus daripada import dari Chile adalah bijih metalliferous & sekerap logam, makanan laut, produk segar, sejuk atau beku, yang lain pertanian dan produk kertas & pulpa. – MalaysiaGazette