Suruhanjaya Pilihan Raya

KUALA LUMPUR – Tribunal yang menyiasat dakwaan salah laku yang dilakukan oleh enam bekas anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (GE14) hari ini memutuskan untuk tidak mendengar kes itu terhadap mereka.

Hakim Mahkamah Persekutuan yang telah bersara Tan Sri Amar Steve Shim yang mempengerusikan panel membuat keputusan berdasarkan majoriti yang memutuskan bahawa perkara itu kini bersifat akademik.

Tribunal itu, termasuk Steve dan seorang lagi Hakim Mahkamah Persekutuan yang bersara Tan Sri Zaleha Zahari dan Tan Sri Suriyadi Halim Omar memutuskan bahawa tribunal tidak akan diteruskan sementara Tan Sri Jeffrey Tan Kok Wha dan Datuk Dr Prasad Sandosham Abraham memutuskan bahawa tribunal patut mendengar perkara itu kerana ia melibatkan kepentingan negara.

Semasa menyampaikan keputusan, Steve berkata memandangkan isu itu kini bersifat akademik, ia tidak boleh didengar kecuali ada alasan yang benar-benar munasabah.

“Persoalan sekarang adalah matlamat utama tribunal ini semata-mata untuk menyingkirkan enam bekas anggota suruhanjaya tetapi mereka telahpun menarik diri sama ada secara sukarela atau sebaliknya dari Suruhanjaya Pilihan Raya.

“Mengikut pandangan saya, jawapannya adalah jelas, saya mendapati ia tidak membawa apa-apa kebaikan demi kepentingan awam, ia akan menjadi sia-sia sahaja.

“Apabila tribunal itu bersidang buat kali pertama pada 28 Jan tahun ini semua pihak hadir dan mengemukakan dan berhujah dan semasa prosiding, alasan utama adalah akademik kerana enam mereka tidak lagi menjadi anggota SPR,” kata beliau yang kemudian dipersetujui oleh Zaleha dan Suriyadi, sambil menambah ia bukan untuk kepentingan awam bagi menyiasat bekas anggota SPR itu.

Jeffrey dan Prasad, sebaliknya memutuskan perbicaraan terhadap mereka perlu diteruskan kerana ia berkaitan proses demokrasi Malaysia dan peletakan jawatan mereka secara sukarela dari SPR tidak menghalang mereka daripada disiasat kerana salah laku semasa menyandang jawatan awam.

Steve berkata tribunal akan mengemukakan laporan mengenai keputusan hari ini kepada Yang di-Pertuan Agong.

Pada 17 Okt 2018, kerajaan dilaporkan telah memulakan proses penubuhan tribunal untuk menyiasat Tan Sri Othman Mahmood, Datuk Md Yusop Mansor, Datuk Abdul Aziz Khalidin, Datuk Sulaiman Narawi, Datuk K. Bala Singam Karupiah dan Datuk Leo Chong Cheong .

Sehari kemudian, lima anggota SPR itu mengumumkan peletakan jawatan mereka manakala seorang lagi anggota Bala, meletak jawatan pada 27 Nov, 2018.

Tiga belas pertuduhan telah dikemukakan terhadap keenam-enam bekas anggota SPR tersebut berkaitan peranan mereka dalam menyediakan laporan persempadanan semula yang menimbulkan kontroversi dan cara PRU14 dijalankan pada 9 Mei 2018.

Dakwaan terhadap mereka antaranya menetapkan tempoh berkempen minimum (11 hari), gagal mengambil tindakan terhadap kesalahan pilihan raya, menetapkan hari mengundi pada hari Rabu dan mengadakan peraturan pilihan raya yang tidak munasabah.

Anggota tribunal masing-masing menyampaikan keputusan mereka selepas peguam Datuk Shaharudin Ali dan Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang mewakili Othman, Md Yusop, Aziz dan Sulaiman, peguam K. Balaguru mewakili Bala Singam, dan R. Kengadharan mewakili Leo berhujah bahawa tribunal sepatutnya tidak mendengar perkara titu kerana ia sekarang telah menjadi akademik.

Dalam pada itu, Peguam Negara Tommy Thomas berkata beliau kecewa dengan keputusan tribunal kerana majoriti membuat keputusan berdasarkan masa, perbelanjaan dan tenaga yang akan digunakan jika tribunal itu diteruskan.

“ia tidak menjadi hal jika mengambil masa dua bulan untuk mencari kebenaran”

“Kita perlu mengkaji cadangan yang dibuat oleh panel sebaik sahaja mereka menyerahkan laporan tersebut kepada Yang Di-Pertuan Agong dan saya akan menasihati kerajaan untuk menyiarkannya (laporan itu),” katanya.

— BERNAMA