KUALA LUMPUR – Pelabur asing terus keluar dari Bursa Malaysia walaupun pada kadar yang lebih perlahan lalu dengan jumlah RM382.6 juta pada minggu lalu berbanding RM1.18 bilion minggu sebelumnya.

Hari Selasa mencatatkan aliran keluar bersih asing yang sederhana sebanyak RM74.2 juta, paras terendah dalam 10 hari dagangan, menurut MIDF Research dalam laporan mingguannya.

Berbanding dengan rakan serantau yang lain, tahap jualan bersih asing pada hari Selasa di Bursa Malaysia adalah lebih rendah dari Indonesia dan Taiwan, di tengah-tengah kejutan oleh tindakan keras Presiden Donald Trump terhadap pada Huawei Technologies Inc.

Firma penyelidikan itu menambah, tahap aliran keluar bersih asing kemudiannya meningkat kepada RM178.7 juta pada hari Khamis manakala bursa tempatan turun 0.1% untuk ditutup pada 1,602 mata apabila minit mesyuarat terakhir Rizab Persekutuan Amerika Syarikat menunjukkan pemotongan kadar faedah dijangka oleh pasaran menjelang akhir tahun ini tidak semestinya menjadi kenyataan.

Di samping itu, laporan kemungkinan kerajaan menimbangkan lebih banyak larangan pada beberapa pihak syarikat teknologi China turut menyebabkan sentimen merosot.

Menurut MIDF Research, sebanyak RM129.6 juta dilupuskan pada hari Jumaat.

Ancaman daripada Amerika Syarikat untuk mengenakan duti di negara-negara yang tidak menghiraukan mata wang mereka
berbanding dolar Amerika mengekalkan aktiviti jualan daripada berada diturun di bawah RM100 juta.

Dengan satu minggu berbaki sebelum bulan Mei, Malaysia telah mencatatkan aliran keluar bersih asing dari Malaysia sebanyak RM2.09 bilion untuk bulan itu, sekali gus merekodkan aliran keluar bersih asing dari Malaysia setakat tahun ini kepada RM4.85 bilion.

Selain Malaysia, Thailand juga menyaksikan aliran keluar bersih asing sebanyak AS$741.7 juta atau kira-kira -RM3.10 bilion.

Pelabur asing adalah satu-satunya kumpulan pelabur yang menyaksikan peningkatan dalam penyertaan semasa mingguan dengan purata nilai dagangan harian (ADTV) bagi pelabur asing melonjak 20.5 peratus kepada RM1.46 bilion. – MalaysiaGazette