KUALA LUMPUR – Peletakan jawatan Latheefa Koya sebagai ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) selepas menerima pelantikan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mengubah persepsi awam terhadap pelantikannya yang dibuat atas sokongan politik.

Ini kerana, parti itu merupakan gabungan penting dalam Kerajaan Persekutuan dan memiliki wakil dalam beberapa kerajaan negeri, selain itu Latheefa adalah ahli aktif dalam PKR yang bersikap terbuka dalam pelbagai perkara membabit parti tersebut.Beliau pernah berkhidmat dalam Jawatankuasa Pusat dan pernah memegang jawatan Ketua Maklumat dan Ketua Biro Undang-Undang, yang mana menimbulkan konflik kepentingan.

Presiden Persatuan Peguam Malaysia, Abdul Fareed Gafoor menegaskan SPRM sepatutnya mempunyai autonomi dan kebebasan daripada Eksekutif agar dapat melaksanakan tugas dengan cekap sebagai agensi yang memerangi rasuah dan bebas daripada pengaruh yang tidak wajar.

“Peranan Ketua Pesuruhjaya SPRM pada masa ini adalah penting, memandangkan negara bergerak ke hadapan dalam pembaharuannya untuk memerangi rasuah mengikut selaras dengan “Pelan Pencegahan Rasuah Kebangsaan 2019-2023”.

“Ia adalah fakta yang diketahui bahawa Latheefa Koya merupakan seorang peguam yang mengamalkan selama 18 tahun yang lalu, tanpa pengalaman sama sekali dalam mana-mana agensi penguatkuasaan undang-undang.

“Walaupun Latheefa Koya mempunyai pengaruh kuat sebagai peguam aktivis hak asasi manusia, namun dalam peranan ini ia memerlukan kemahiran berbeza iaitu penguatkuasaan undang-undang dan penyiasatan,” katanya dalam satu kenyataan.

Disebabkan itu, persatuan berkenaan prihatin terhadap cara pelantikan tersebut berlaku serta kesesuaian Latheefa untuk memegang kedudukan berprofil tinggi dan berat ini.

Lantaran itu, Persatuan Peguam Malaysia menuntut pihak berkuasa menjelaskan perkara kritikal ini untuk memastikan kepercayaan dan keyakinan orang ramai terhadap kebebasan institusi dan nilai keseluruhan usaha kerajaan dalam memerangi rasuah.

“Kami maklum Jawatankuasa Pemilihan Khas Parlimen mengenai Pelantikan Awam Utama yang ditubuhkan oleh Kerajaan Pakatan Harapan pada Disember 2018 tidak terlibat dalam proses pelantikan Latheefa Koya. Manakala manifesto Pakatan Harapan telah mengakui bahawa “jawatan utama negara seperti pelantikan … Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia … mesti diluluskan oleh jawatankuasa parlimen yang sesuai. Ini akan mengurangkan keupayaan Perdana Menteri untuk campur tangan dalam pelantikan penting ini “.

“Walaupun Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen tidak mempunyai kuasa undang-undang penubuhannya merupakan langkah penting untuk memastikan pelantikan jawatan penting kerajaan tersebut telus dan berfungsi sebagai semak dan imbang ke atas Eksekutif, selaras dengan janji yang dibuat dalam manifesto pilihan raya,” ujarnya.

Maka tidak ada alasan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen tidak dirujuk untuk mengkaji pemilihan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu.

Abdul Fareed berkata, pengawasan yang jelas terhadap sifat ini tidak mencerminkan dengan baik tentang tekad kerajaan dalam mengamalkan ketelusan, akauntabiliti, integriti dan tadbir urus yang baik, yang merupakan ciri-ciri yang telah memperjuangkan kejayaan.

Tambahnya, kerajaan tidak boleh terus menerus menyatakan manifesto tidak mengikat, kerana janji-janji dalam manifesto itu telah dibuat untuk meyakinkan rakyat untuk mengundi dan memberinya kuasa. – MalaysiaGazette