KUALA LUMPUR – Lebih 1,000 syarikat pembinaan di seluruh negara mengintai 40 peratus kerja-kerja sivil yang bernilai RM44 bilion projek Link Pantai Pantai Timur (ECRL) susulan latihan pra-kelayakan (Pra-Q) untuk mengenal pasti subkontraktor berpotensi.

Dalam satu kenyataan bersama hari ini, Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) berkata, sejumlah 1,321 penyerahan daripada syarikat-syarikat berdaftar dengan Lembaga Pembinaan Industri Pembinaan (CIDB) telah diterima oleh CCCC pada 29-30 Mei tahun ini.

MRL dan CCCC berkata, penyertaan kategori G7 syarikat yang diberi nilai CIDB mendahului senarai dengan 859 penyerahan atau 65 peratus.

Ia diikuti dengan kategori G5 dengan 134 penyerahan dan G4 sebanyak 132.

Bakinya adalah G3 dan G6, masing-masing dengan 104 dan 92 penyerahan.

Katanya, penyertaan firma-firma Bumiputera sangat menggalakkan.

Latihan pra-QPR ECRL dua hari telah mencatatkan penyerahan 994 syarikat kejuruteraan dan pembinaan Bumiputera yang mewakili 75.25% daripada keseluruhan pendaftaran.

Sebagai pemilik projek ECRL, MRL menggalakkan pemain industri tempatan terutamanya kontraktor tempatan untuk secara proaktif merebut sebarang peluang untuk menyertai projek ECRL bukan hanya sebagai kontraktor tetapi juga sebagai pembekal, perunding dan skop lain yang berkaitan.

MRL berharap kontraktor tempatan dapat menunjukkan keupayaan, pengetahuan teknikal dan menawarkan perkhidmatan mereka secara kompetitif.

Ketua Pegawai Eksekutif MRL, Datuk Seri Darwis Abdul Razak berkata, firma itu berharap projek ECRL akan menjadi projek contoh kerajaan yang menunjukkan keupayaan kontraktor tempatan untuk bekerjasama dengan kontraktor antarabangsa dalam melaksana dan memenuhi piawaian tinggi infrastruktur berskala besar projek.

“Dengan penyertaan kontraktor tempatan, ini tidak hanya akan bertindak sebagai rangsangan kepada sektor pembinaan tempatan tetapi juga akan menjadi pemangkin dalam pemindahan pengetahuan dan teknologi memandangkan projek ECRL menjadi antara projek kejuruteraan dan pembinaan yang paling mencabar di Malaysia,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan CCC (ECRL) Sdn Bhd, Bai Yinzhan berkata, kontraktor tempatan Malaysia akan mendapat manfaat daripada kerjasama dan perkongsian ilmu dan teknologi yang pada akhirnya akan memaksimumkan kesan komersil pelaburan kerajaan Malaysia dengan meningkatkan daya saing serta kualiti produk dan perkhidmatan yang disediakan oleh kontraktor Malaysia.

Susulan latihan Pra-Q, ia akan bekerjasama dengan CCCC dalam proses penilaian dan senarai pendek 1,321 syarikat pembinaan untuk menjadi penender potensi bagi pakej-pakej kerja sivil ECRL.

MRL adalah anak syarikat penuh milik Kementerian Kewangan Diperbadankan adalah projek dan pemilik aset ECRL.

Projek ECRL membabitkan sejauh 640 kilometer dan dijangka selesai pada Disember 2026. – MalaysiaGazette