Peperangan memberi kesan mendalam kepada kesihatan mental. fotO Agensi

LONDON – Satu daripada lima orang di zon perang mengalami kemurungan,cemas, tekanan pasca traumatik, gangguan bipolar atau skizofrenia, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), dengan banyaknya bentuk penyakit mental yang teruk.

Penemuan ini mendedahkan kesan jangka panjang krisis akibat perang di negara-negara seperti Afghanistan, Iraq, Sudan Selatan, Syria dan Yemen, kata agensi kesihatan PBB itu.

Angka-angka itu jauh lebih tinggi daripada populasi selamat, yang mana kira-kira satu daripada 14 orang mempunyai penyakit mental.

“Memandangkan sejumlah besar orang yang memerlukan dan keperluan kemanusiaan untuk mengurangkan penderitaan, ada keperluan mendesak untuk melaksanakan campur tangan kesihatan mental yang berskala besar untuk menangani beban ini,” kata pasukan penyelidik.

Mark van Ommeren, seorang pakar kesihatan mental di WHO berkata, penemuan itu “menambah lagi berat kepada hujah untuk pelaburan yang segera dan berterusan supaya sokongan mental dan psikososial disediakan untuk semua orang yang memerlukan kehidupan melalui konflik dan selepasnya “.

Pada tahun 2016, jumlah konflik bersenjata yang berterusan mencapai 53 kali ganda di 37 negara dan 12 peratus penduduk dunia tinggal di zon perang aktif, menurut PBB.

Sejak Perang Dunia Kedua, hampir 69 juta orang di seluruh dunia terpaksa melarikan diri daripada peperangan dan keganasan.

Kajian kesihatan mental WHO itu dijalankan oleh sekumpulan penyelidik dari Queensland University di Australia dan Institut untuk Metrik dan Penilaian Kesihatan di University of Washington dan Harvard University di Amerika Syarikat dan diterbitkan dalam jurnal perubatan Lancet,

Ia menganalisis penyelidikan daripada 129 kajian dan data dari 39 negara yang diterbitkan antara 1980 dan Ogos 2017.

Kawasan yang terlibat dalam konflik dalam tempoh 10 tahun yang lalu dimasukkan dan penyakit mental dikategorikan sebagai ringan, sederhana atau teruk. Bencana alam dan kecemasan kesihatan awam, seperti Ebola, tidak termasuk.

Secara keseluruhannya di zon peperangan, purata kelaziman purata tertinggi untuk keadaan kesihatan mental ringan, iaitu 13 peratus.

Sekitar 4 peratus bagi mereka yang tinggal di tengah-tengah konflik bersenjata mempunyai penyakit mental yang sederhana dan untuk keadaan yang teruk kelaziman adalah 5 peratus.

Kajian itu juga mendapati kadar kemurungan dan kebimbangan dalam tetapan konflik meningkat dengan usia dan kemurungan adalah lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki. – MalaysiaGazette