HONG KONG – Perniagaan Huawei Technologies Co. Ltd terjejas lebih daripada yang dijangkakan susulan tindakan pengharaman oleh Amerika Syarikat, kata pengasas dan ketua pegawai eksekutifnya, Ren Zhengfei.

Ren berkata, larangan itu menjejaskan pendapatannya sebanyak AS$30 bilion.

Amerika Syarikat telah meletakkan eksport Huawei dalam senarai hitamnya dengan alasan atas keselamatan negara, turut menghalang pembekal-pembekalnya daripada menjual perkakasan syarikat itu tanpa kebenaran khas.

Huawei berulang kali menafikan bahawa produknya memberi ancaman keselamatan.

Larangan itu telah memaksa syarikat, termasuk ARM pereka cip Google dan British Alphabet Alphabet Inc untuk mengehadkan atau menghentikan hubungan mereka dengan Huawei.

Huawei tidak menjangka bahawa penentuan Amerika Syarikat untuk “meretakkan” syarikat itu akan menjadi “begitu kuat dan meluas”, kata Ren.

“Kami tidak menyangka mereka akan menyerang dari banyak aspek, tambahnya yang mengunjurkan kebangkitan semula dalam perniagaannya berlaku pada tahun 2021.

“Kita tidak boleh mendapatkan pembekalan komponen, tidak boleh menyertai banyak organisasi antarabangsa, tidak boleh bekerja rapat dengan banyak universiti, tidak boleh menggunakan apa-apa dengan komponen Amerika Syarikat dan tidak dapat mewujudkan hubungan dengan rangkaian yang menggunakan komponen tersebut,” tambah Ren.

Huawei, yang menghasilkan pendapatan sebanyak 721.2 bilion yuan (AS$ 104 bilion) tahun lepas, menjangka pendapatan hanya kira-kira AS$ 100 bilion tahun ini dan seterusnya, kata Ren.

Angka itu jauh berbanding dengan sasaran awal untuk pertumbuhan pada 2019 kepada antara AS$ 125 bilion dan AS $ 130 bilion bergantung kepada turun naik pertukaran mata wang asing. – MalaysiaGazette