Morsi dari kandang tertuduh.

KAHERAH – Pelbagai reaksi diberikan oleh pemimpin dunia dan politik serta kumpulan hak asasi berhubung kematian bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi.

Morsi, 67, meninggal dunia selepas rebah di mahkamah ketika perbicaraan kesnya.

Pemimpin Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani menerusi Twitter berkata: “Kami menerima berita mengejut kematian Dr Mohamed Morsi, dengan penuh kesedihan, saya mengucapkan takziah yang paling mendalam kepada keluarganya dan rakyat Mesir. Kita milik Allah dan kepadanya kita akan kembali”.

Manakala Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan yang rapat dengan Morsi pula mendoakan rakannya mati syahid.

Bagaimanapun, Human Rights Watch menyifatkan kematian Morsi adalah ‘dahsyat dan memang dijangkakan’ memandangkan Kerajaan Mesir gagal memberi akses rawatan kesihatan yang mencukupi kepada bekas presidennya.

“Apa yang didokumentasikan sejak beberapa tahun lalu adalah hakikat bahawa dia (Morsi) berada dalam keadaan yang paling teruk. Setiap kali beliau muncul di hadapan hakim, dia akan meminta rawatan dan perubatan,” kata Sarah Leah Whitson, Pengarah Eksekutif Human Right Watch di Timur Tengah dan Afrika Utara kepada Al Jazeera.

Jelasnya, Morsi tidak diberi makanan dan ubat-ubatan yang mencukupi.

“Kerajaan Mesir tahu dengan jelas mengenai keadaan kesihatannya yang merosot. Dia telah kehilangan banyak berat badan dan juga pengsan di mahkamah beberapa kali.

“Dia ditahan di dalam penjara bersendirian tanpa akses kepada televisyen, e-mel atau komunikasi dengan rakan dan keluarga,” kata Whitson sambil mengatakan bahawa tidak akan ada siasatan bebas yang boleh dipercayai mengenai kematian Morsi “kerana tugas dan peranan mereka (Kerajaan Mesir) adalah untuk membebaskan diri dari kesalahan yang pernah berlaku “.

Melalui hantaran di Facebook, anak lelaki Morsi, Ahmed mengesahkan kematian bapanya.

“Di hadapan Allah, ayah saya dan kami akan bersatu,” katanya.

Mohammed Sudan, ahli terkemuka Ikhwanul Muslimin yang berada di London menyifatkan kematian Morsi sebagai “pembunuhan yang direncanakan”, kerana bekas presiden telah dilarang sama sekali menerima ubat atau lawatan dan sedikit maklumat dimaklumkan tentang keadaan kesihatannya.

“Dia telah diletakkan di belakang sangkar kaca (semasa perbicaraan). Tidak ada yang dapat mendengar atau mengetahui apa yang sedang berlaku kepadanya Dia tidak pernah menerima apa-apa lawatan selama berbulan atau hampir setahun .. Dia mengeluh kerana tidak mendapatkan ubatnya. Ini adalah pembunuhan yang direncanakan. Ini adalah kematian perlahan,” katanya.

Parti Kebebasan dan Keadilan Ikhwan Muslim dalam satu kenyataan mendakwa pihak berkuasa Mesir bertanggungjawab ke atas kematian Morsi yang ‘perlahan yang disengajakan.

“(Pihak berkuasa Mesir) meletakkannya di dalam pengasingan bersendirian … mereka menghalang ubat-ubatan dan memberinya makanan menjijikkan … mereka tidak memberikan hak asasi manusia yang paling asas,” kata parti politik dalam satu kenyataan yang diterbitkan di laman webnya.

Dalam satu kenyataan bersama, Amr Darrag, seorang anggota kanan Ikhwanul Muslimin dan seorang menteri perancangan dan kerjasama antarabangsa dan Yehia Hamed, bekas menteri pelaburan Mesir di bawah Morsi mahu siasatan bebas antarabangsa diwujudkan bagi menyiasat kematian Morsi dan dibuka kepada awam.

“Rejim Mesir tahu bahawa penolakan terus akses kepada rawatan perubatan akan menyebabkan kematian pramatangnya. Kematian Morsi sama seperti pembunuhan tajaan negara,” kata mereka dalam kenyataan itu.

Tahun lepas, laporan oleh tiga anggota Parlimen Britain, di bawah Panel Pengawasan Tahanan Bebas, memberi amaran bahawa kekurangan rawatan perubatan boleh menyebabkan kematian “pramatang’ Morsi.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas kematian Morsi, Crispin Blunt, pengerusi panel itu berkata, kematiannya dalam tahanan menggambarkan ketidakmampuan Mesir untuk merawat tahanan mengikut undang-undang Mesir dan antarabangsa.

“Kerajaan Mesir mempunyai kewajipan untuk menjelaskan kematian Morsi dan mesti ada akauntabiliti yang tepat untuk rawatannya. Kami mendapati penipuan untuk penyeksaan bukan hanya terletak dengan pelaku langsung tetapi mereka yang bertanggungjawab atau akur di dalamnya.

“Satu-satunya langkah sekarang ialah penyiasatan antarabangsa bebas yang boleh dipercayai,” katanya.

Amnesty International turut mendesak pihak berkuasa Mesir menyiasat kematian Morsi.

“Kami menyeru pihak berkuasa Mesir menjalankan siasatan yang adil, teliti dan telus berhubung kematian Mursi, termasuk mengurung dan mengasingnya dari dunia luar,” kata kumpulan hak asasi London itu.

Ia juga meminta siasatan ke atas rawatan perubatan yang diterima oleh Morsi dan mana-mana pihak yang bertanggungjawab tidak melaksanakan rawatan terhadap bekas presiden itu. – MalaysiaGazette