Permohonan untuk menjadi penduduk tetap Arab Saudi sudah dibuka. foto Agensi

RIYADH – Arab Saudi telah membuka permohonan untuk program pemastautin tetapĀ  dengan kos sebanyak setinggi 800, 000 riyal ((RM884,115).

Terdapat juga pilihan yang lebih murah, dengan kediaman boleh diperbaharui selama setahun bernilai 100,000 riyal (RM110,534.82).

Residensi premium akan membolehkan orang asing membeli harta dan menjalankan perniagaan tanpa penaja dari Arab Saudi, beralih pekerjaan dan keluar dari kerajaan dengan mudahserta menaja visa untuk ahli keluarga, menurut laman web pendaftaran.

Selain membayar yuran yang tinggi, pemohon mestilah berumur sekurang-kurangnya 21 tahun, membuktikan keupayaan kewangan dan tidak mempunyai rekod jenayah dan masalah kesihatan.

Program yang diluluskan pada bulan Mei itu bagi menarik pelabur luar melabur di negara ini.

Ia juga dilihat sebagai pendekatan terbaharu bagaimana orang asing digunakan untuk menjana pendapatan bukan minyak di negara-negara Teluk.

Ini merupakan langkah penting di rantau yang mana ramai pekerja di luar negara tertakluk kepada beberapa peraturan kediaman yang paling ketat di dunia.

Emiriah Arab Bersatu meluluskan satu pelan untuk membenarkan orang asing kaya memohon penginapan selama 10 tahun, sementara Qatar meluluskan undang-undang yang akan memberikan status penduduk tetap.

Idea untuk program kediaman jangka panjang Arab Saudi pertama kali dikemukakan pada tahun 2016 oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman, sebagai sebahagian daripada rancangannya untuk mengurangkan pergantungan ekonomi terhadap minyak dan meningkatkan pelaburan langsung asing.

Pada masa itu, beliau menganggarkan program itu akan menjana pendapatan tahunan sebanyak AS$10 bilion menjelang tahun 2020.

Namun, Arab Saudi berusaha untuk menggalakkan golongan kaya untuk menetap di negara ini, bayaran bulanan yang dikenakan ke atas pekerja asing dan keluarga mereka, bersama dengan pertumbuhan ekonomi yang lembap, telah mendorong ratusan ribu ekspatriat meninggalkan Riyadh.

Levi terbaharu itu direka untuk merangsang perniagaan swasta bagi menggaji pekerja Arab Saudi.

Sistem pemastautin tetap baharu ini membuktikan kontroversi dalam kalangan Arab Saudi pada masa ini ketika kadar pengangguran berada pada 12.5 peratus, nasionalisme sedang melonjak dan xenophobia (prejudis kepada warga asing) bukan luar biasa. – MalaysiaGazette