Mohamad sabu
Mohamad Sabu

KUALA LUMPUR – Ahli-ahli Pakatan Harapan perlu membiasakan diri berkomunikasi lebih kerap setiap hari supaya dapat menangani masalah dengan lebih matang.

Pendekatan itu dapat menghindari perkara-perkara yang memalukan Kerajana Pakatan Harapan (PH) pada masa depan.

Cadangan itu dikemukakan oleh Naib Presiden MCA, Datuk Tan Teik Cheng selepas tindakan Mohamad Sabu yang mengeluarkan kenyataan mengenai perkhidmatan Malaysia Airlines yang menyebabkan pertemuannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad di London tidak dapat dilakukan.

Menurut Tan, Kementerian Pertahanan perlu ada komunikasi dengan Kementerian Pengangkutan supaya Mohamad dapat menyuarakan keluhannya.

Katanya, kenyataan terhadap Malaysia Airlines yang dibuat oleh menteri pertahanan itu jelas menunjukkan sikapnya yang kebudak-budakan dan tidak matang.

“Ia menjadikan isu mudah itu sebagai bahan ketawa antarabangsa, menyebabkan Malaysia malu.

“Adakah Mat Sabu sedar bahawa MAS berada di bawah Kementerian Pengangkutan, iaitu bidang kuasa Anthony Loke? Jika tahu , kenapa dia tidak hanya menghubungi Anthony Loke secara langsung, bukannya mengeluarkan kenyataan akhbar selepas 10 hari insiden itu berlaku untuk menghukum MAS, memalukan mereka secara terbuka?

Selain itu, isu berkenaan turut menimbulkan keperluan Mohamad untuk terbang ke United Kingdom untuk bertemu dengan Perdana Menteri.

Sedangkan teknologi terkini sudah cukup maju untuk memenuhi perbincangan.

Artikel berkaitan : Malaysia Airlines tetap jadi pilihan saya – Mat Sabu

Malaysia Airlines minta maaf tapi keselamatan pesawat lebih penting

Mat Sabu salahkan MAS tak dapat jumpa PM di London

“Jadi apa isu yang penting sangat sehingga memerlukan mesyuarat bersemuka?,” soal Tan yang turut bertanya adakah Mohamad sudah bertanya kepada Malaysia Airlines punca kelewatan penerbangan tersebut.

Tan berkata, Mohamad sebenarnya bersikap tidak adil kepada Malaysia Airlines, anak-anak kapal dan kakitangan lain apabila berbuat demikian. – MalaysiaGazette