Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak susut pada hari ini berikutan kebimbangan ekonomi global yang lemah akan menjejaskan permintaan terhadap komoditi itu.

Niaga hadapan minyak mentah Brent LCoc1 untuk pengiriman September turun AS$0. 33 atau 0.5 peratus kepada AS$ 64.73 setong pada 0034 GMT. Ia naik lebih daripada AS$ 2 setong pada hari Isnin sebelum mendapat keuntungan pada hari itu.

Niaga hadapan minyak mentah Amerika Syarikat (AS) untuk bulan Ogos telah jatuh AS$0.48, atau 0.8 peratus kepada AS$ 58.61 setong, selepas menyentuh paras tertinggi dalam tempoh lima minggu pada hari Isnin.

“”Selepas pemotongan pengeluaran 2 1/2 tahun, kesan pengalihan ke atas pengurangan pengeluaran akan merosot,” kata Edward Moya, penganalisis pasaran kanan di OANDA di New York, sambil menambah pasaran kekal gugup tentang bagaimana permintaan akan mengatasi beberapa bulan akan datang.

“Perang perdagangan tidak akan dapat diselesaikan secepat mungkin dan sementara bank-bank pusat di seluruh dunia dijangka memberikan rangsangan baharu pada bulan-bulan mendatang, aktiviti ekonomi terus menurun” katanya.

Konflik perdagangan AS-China telah menekan pasaran global, menimbulkan kebimbangan mengenai permintaan terhadap komoditi seperti minyak mentah.

OPEC telah bersetuju untuk melanjutkan pengurangan bekalan sehingga Mac tahun depan kerana ahli-ahli kumpulan mengatasi perbezaan mereka dalam usaha meningkatkan harga minyak mentah.

Kartel minyak itu dijangka bertemu dengan Rusia dan pengeluar lain, sebuah pakatan yang dikenali sebagai OPEC +, pada hari Selasa untuk membincangkan pemotongan bekalan di tengah-tengah lonjakan pengeluaran minyak Amerika Syarikat.

Presiden Rusia Vladimir Putin pada hari Sabtu berkata, beliau telah bersetuju dengan Arab Saudi untuk melanjutkan pemotongan output global sebanyak 1.2 juta tong sehari, atau 1.2% permintaan dunia sehingga Disember 2019 atau Mac 2020.

Rusia mengurangkan pengeluaran minyak pada bulan Jun dengan lebih daripada jumlah yang dipersetujui dalam kesepakatan global untuk mengurangkan output, kata Menteri Tenaga dan Sumber Industri pada hari Isnin. – MalaysiaGazette