Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

KUALA LUMPUR – Kementerian Belia dan Sukan merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang menyokong kempen Undi 18 dan usul pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi menurunkan had umur layak mengundi daripada 21 kepada 18 tahun yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat.

Pindaan itu mendapat sokongan dan perhatian daripada anggota pembangkang negara termasuklah Pas, Pemuda Pas, Pemuda MIC, UMNO Johor, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dari Parlimen Bagan Datuk, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dari Parlimen Padang Rengas, Khairy Jamaluddin dari Parlimen Rembau serta Bung Mokhtar dari Parlimen Kinabatangan.

Usul pindaan Perlembagaan Persekutuan ini adalah satu usul yang bersifat bipartisan dan mengangkat semangat permuafakatan antara semua ahli parlimen Dewan Rakyat.

Ini adalah usaha yang mengutamakan anak muda dan bakal mencorakkan masa hadapan negara Malaysia dengan penglibatan
secara langsung dari anak muda.

Menterinya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, cadangan yang telah dipersetujui Kabinet ini juga telah mendapat sokongan
yang jelas daripada badan bukan kerajaan (NGO), pertubuhan sivil serta mufti.

Menurutnya, pindaan Perlembagaan Persekutuan untuk menurunkan had umur layak mengundi ini adalah salah satu daripada usul yang bertujuan untuk memperkasakan suara dan peranan anak muda dalam memakmurkan Malaysia.

Kerajaan Malaysia juga sedang mengkaji langkah pendaftaran pengundi secara automatik, pindaan Akta Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007, akta berkaitan pilihan raya serta penambahbaikan lain yang mampu meningkatkan keupayaan dan peranan anak muda.

“Kementerian Belia dan Sukan akan sentiasa memastikan usaha bagi mengangkat peranan anak muda tidak akan terhenti di dalam Dewan Rakyat.

“Penyuburan demokrasi adalah satu komitmen yang panjang dan berterusan,” katanya dalam satu kenyataan.

Justeru, sokongan dan sumbang saran dari rakyat Malaysia akan terus mendorong Kerajaan Malaysia untuk memperkasakan golongan muda bagi masa hadapan negara yang lebih baik. – MalaysiaGazette