Akira Nishino

KUALA LUMPUR – Persatuan Bolasepak Thailand (FAT) mengumumkan bekas pengendali Jepun, Akira Nishino sebagai ketua jurulatih baharu skuad kebangsaan negara itu.

Nishino kini diberikan tanggungjawab untuk membawa Thailand dalam pusingan kelayakan Piala Dunia 2022 dan tugas pertamanya akan bermula pada September 2019.

Selain itu, Nishino turut dipertanggungjawabkan oleh FAT untuk membimbing skuad B-23 dalam saingan Sukan SEA 2019 dan Kejohanan AFC B-23 di halaman sendiri pada tahun depan.

Pengendali berusia 64 tahun itu telah berjaya membimbing Jepun hingga ke peringkat 16 pasukan terbaik di Piala Dunia 2018 sebelum tewas tipis kepada Belgium 2-3.

Jawatan tersebut kosong sejak FAT memecat Milovan Rajevac sejurus skuad Gajah Perang tumbang 1-4 kepada India dalam saingan peringkat kumpulan, Piala Asia 2019, Januari lalu.

Sejak itu, pembantunya, Sirisak Yodyardthai memangku tugas selaku pengendali dalam baki saingan Piala Asia, China Cup 2019 dan King’s Cup 2019 yang dianjurkan oleh FAT sendiri. – MalaysiaGazette