DOnald Trump dan Kim Jong Un berjabat tangan dalam pertemuan bersejarah di DMZ pada 30 Jun 2019. foto Agensi

NEW YORK – Wakil Korea Utara ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh Amerika Syarikat (AS) semakin sombong dan bertindak seperti seteru terhadap Pyongyang meskipun Donald Trump mahu rundingan antara kedua-dua negara diteruskan.

Wakil itu bertindak balas terhadap tuduhan AS bahawa Pyongyang melanggar had import petroleum bertapis dan satu surat yang dikatakan dihantar pada 29 Jun oleh Amerika Syarikat, Perancis, Jerman dan Britain kepada semua negara anggota PBB yang menggesa mereka untuk melaksanakan sekatan terhadap Korea Utara.

“Apa yang tidak boleh diabaikan adalah kenyataan bahawa permainan surat bersama ini dilakukan oleh misi tetap Amerika Syarikat kepada PBB di bawah arahan Jabatan Negara, pada hari yang sama ketika Presiden Trump mencadangkan untuk pertemuan di sidang kemuncak, “kata kenyataan itu.

Trump telah menjadi Presiden Amerika Syarikat yang pertama melangkah masuk ke Korea Utara ketika bertemu dengan Kim Jong Un di Zon Penampan Tentera (DMZ) Ahad lalu.

Kedua-duanya bersetuju untuk memulakan perbincangan mengenai usaha penghapusan senjata nuklear di Semenanjung Korea.

Misi Korea Utara itu menambah, surat bertarikh 29 Jun kepada negara anggota PBB  “bercakap kepada realiti bahawa Amerika Syarikat adalah lebih praktikal dan lebih angkuh” dalam tindakan permusuhannya terhadap Pyongyang, walaupun pada masa sama bercakap tentang dialog Korea Utara-AS.

Majlis Keselamatan PBB telah sebulat suara menaikkan sekatan ke atas Korea Utara sejak 2006 dalam usaha mengekang dana untuk program peluru berpandu nuklear dan balistik Pyongyang, selain mengharamkan eksport termasuk arang batu, besi, timah, tekstil dan makanan laut, dan mengikat import minyak mentah dan produk petroleum ditapis.

AS, yang disokong oleh berpuluh-puluh sekutu, memberitahu majlis sekatan pada bulan lalu bahawa Korea Utara telah melanggar paras tahunan 500.000 tong yang dikenakan pada Disember 2017, terutamanya melalui pemindahan antara kapal di laut kepada PBB.

Washington mahukan majlis sekatan yang terdiri daripada 15 anggota menuntut supaya menghentikan penghantaran minyak petroleum kepada Korea Utara.

Walau bagaimanapun, sekutu Pyongyang Rusia dan China melambatkan langkah itu.

Surat dari Amerika Syarikat, Jerman, Britain dan Perancis yang dipetik oleh misi PBB Korea Utara – dan dilihat oleh Reuters – sebenarnya bertarikh 27 Jun.

Ia menggesa semua negara anggota PBB untuk mematuhi sekatan Majlis Keselamatan yang mengharuskan pemulangan semua pekerja Korea Utara pada 22 Disember 2019.

“Adalah tidak masuk akal bagi Amerika Syarikat untuk terus mengekalkan sekatan dan tekanan terhadap Korea Utara, seolah-olah mengenakan sekatan bagi menangani semua masalah,” kata misi Korea Utara itu lagi. – MalaysiaGazette