Ismail Sabri Yaakob
Ismail Sabri Yaakob

KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mendakwa tindakan Tun Mahathir Mohamad mahu parti Melayu pergi Bersatu kerana gerun dengan kerjasama UMNO dan Pas.

“Saya setuju perpecahan yang berlaku sebelum ini adalah disebabkan perjuangan peribadi sehingga Melayu berpecah kepada enam parti, tetapi jika kita lihat hari ini, kebersatuan UMNO-PAS semakin kuat sehingga pihak yang menentang berasa lemah dan terpaksa mencari bantuan sokongan serta beretorik menggunakan nama ‘Melayu’.

“Perjuangan PPBM yang kita lihat pada hari ini tidak ikhlas dalam memperkasakan bangsa Melayu yang telah diperkotak-katikkan oleh Dap sehingga PPBM gagal mengangkat bangsa Melayu/Bumiputera itu sendiri,” katanya yang juga Naib Presiden UMNO dalam satu kenyataan media malam tadi.

Sehubungan itu, kata Ismail Sabri, UMNO-Pas pastinya tidak akan melutut setelah berjuang habis-habisan untuk mempertahankan agama Islam, bangsa, bumiputera dan tanah air.

“Gabungan UMNO-Pas merupakan parti Melayu terbesar iaitu menguasai undi Melayu sebanyak 75 peratus di dalam PRU-14, manakala PPBM hanya memperolehi 10 peratus pengundi Melayu.”

Maka tegas beliau, adalah wajar PPBM menyertai UMNO, bukan sebaliknya, lebih-lebih lagi PPBM merupakan parti serpihan dari UMNO.

“Tindakan Tun M ini juga dilihat sebagai tindakan terdesak PPBM akibat kegagalan PPBM menarik sokongan orang Melayu untuk menyertai PPBM dan meninggalkan UMNO,” katanya.

Jelas beliau, setakat ini difahamkan tiada cawangan-cawangan UMNO dibubarkan akibat ahli-ahlinya menyertai PPBM, malah difahamkan hampir keseluruhan cawangan-cawangan PPBM tidak cukup ahli untuk mengadakan mesyuarat cawangan-cawangan.

“Selagi ada UMNO selagi itulah orang Melayu akan terus menyertai parti UMNO dan tidak parti lain.

“Jadi sekali lagi saya katakan bukan UMNO yang sepatutnya menyertai PPBM tetapi ahli PPBM menyertai UMNO atau PPBM bersama-sama UMNO menyertai penyatuan UMMAH bersama PAS bagi menyatupadukan dan memperkasakan umat Melayu Islam,” katanya.-MalaysiGazette