Presiden Iran, Hassan Rouhani ketika melawat Loji Nuklear Bushehr. foto AP

TEHRAN – Iran mengumumkan akan melepasi had yang ditetapkan untuk pengayaan uranium, sekali gus melanggar perjanjian nuklear 2015 yang diwujudkan untuk menangani perluasan senjata nuklear oleh negara ini.

Timbalan Menteri Luarnya, Abbas Araqchi berkata, Iran sebenarnya masih mahu mematuhi perjanjian berkenaan tetapi negara-negara Eropah yang menyebabkan Tehran gagal memenuhi komitmennya.

Amerika Syarikat telah menarik balik perjanjian itu pada tahun 2018 dan sejak itu melaksanakan sekatan yang ketat hingga menjejaskan ekonomi Iran.

Mengulas mengenai pengumuman Iran itu, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Mike Pompeo berkata, tindakan tersebut akan mendorong kepada lanjutan pengasingan dan sekatan terhadap Tehran.

Pada Mei lalu, Iran mengumumkan untuk meningkatkan pengeluaran pengayaan uranium, yang akan digunakan untuk menghasilkan minyak reaktor tetapi juga senjata nuklear.

Negara ini telah memiliki stok pengayaan uranium daripada yang dibenarkan di bawah terma perjanjian tersebut.

Namun, Iran bertegas dengan menafikan mempunyai hasrat untuk membina senjata-senjata nuklear.

Araqchi berkata, Iran akan meningkatkan pengayaan uranium melepas 3.67 peratus dalam beberapa jam sahaja.

Sebelum ini, jurucakap rasmi berkata, peningkatan ini bermakna kepekatan kira-kira 5 peratus. Loji tenaga nuklear Iran di Bushehr hanya memerlukan bahan api “diperkaya rendah” mengenai tahap ini.

Uranium gred senjata adalah 90 peratus diperkaya atau lebih.

Program pengayaan yang diperkemaskan dapat dirancang untuk memberi tekanan pada rundingan diplomatik, seperti kata Araqchi, Iran akan terus mengurangi komitmennya pada perjanjian tahun 2015 setiap 60 hari.

Satu lagi reaktor nuklear, yang digunakan untuk tujuan penyelidikan di Tehran, memerlukan bahan api yang diperkaya lebih tinggi, kira-kira 20 peratus – tahap tertinggi Iran telah hasilkan sebelum perjanjian nuklear.

Jurucakap Organisasi Tenaga Atom Iran, Behrouz Kamalvandi berkata, negara itu sudah mempunyai stok simpanan yang mencukupi untuk tujuan itu.

“Kami akan memperkayakan uranium berdasarkan keperluan kami,” katanya. “Sekarang kita tidak perlu memperkayakan uranium untuk reaktor Tehran.”

Menteri Luar Mohammad Javad Zarif pula menegaskan langkah-langkah itu dapat ditarik balik jika negara-negara Eropah menunjukkan komitmen mereka. – MalaysiaGazette