Platform Big Foot milik Chevron di Teluk Mexico. foto Agensi

HOUSTON – Pengeluar-pengeluar minyak utama Amerika Syarikat mula memindahkan dan menutup loji pengeluaran di perairan Teluk Mexico monsun tropika yang membawa ribut muncul minggu ini.

Monsun itu dijangka berlaku pada hari Rabu atau Khamis, menurut Pusat Taufan Negara.

Ia diramal bergerak dari arah barat ke utara Teluk Mexico, tempat berpuluh-puluh kemudahan pengeluaran minyak dan gas.

Chevron Corp, Royal Dutch Shell Plc, BP Plc dan BHP mengeluarkan kakitangan daripada 15 platform luar pesisir, menurut kenyataan syarikat.

Menurut jurucakap, Chevron sedang mengeluar dan mengatasi gangguan pengeluaran pada lima platform – Big Foot, Faith, Genesis, Tahiti dan Petronius.

Shell berkata, ia memindahkan kakitangan yang bukan utama di platform Appomattox, Marikh, Olympus dan Ursa dan mengurangkan pengeluaran minyak dengan kira-kira 2,535 tong sehari di platform Mars dan Olympus.

Ia menjangkakan monsun itu akan kesan yang minimum kepada operasi.

BP mula mengosongkan empat platform, Thunder Horse, Atlantis, Mad Dog dan Na Kika, yang menghasilkan lebih daripada 300,000 tong minyak sehari, kata jurucakap Jason Ryan.

Teluk Mexico adalah lokasi kepada 17 peratus pengeluaran minyak mentah Amerika Syarikat dan lima peratus gas asli cecair sehari, menurut Pentadbiran Maklumat Tenaga Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette