Tentera mengawal jalan raya di Kashmir yang sudah diisytiharkan perintah berkurung. foto Agensi

ISLAMABAD – Pertikaian antara India dan Pakistan berhubung wilayah Kashmir semakin mendalam selepas Islamabad mengusir diplomat dan menggantung perdagangan.

Malah, India telah memanggil balik dutanya dari India.

Kashmir yang ditadbir India telah melaksanakan perintah berkurung sejak kerajaan India memutuskan untuk menyekat status perlembagaan khasnya sejak Isnin lalu.

Rangkaian telefon dan Internet telah terputus sejak petang Ahad.

Beribu-ribu tentera pula dikerah melakukan rondaan di jalan-jalan.

Tunjuk perasan dan tindakan membaling batu dilaporkan berlaku meskipun komunikasi terputus dan darurat.

Penduduk Kashmir di bahagian lain dari India mendakwa mereka gagal menghubungi keluarga masing-masing.

Para peminjam tempatan turut ditahan.

Wilayah Himalaya Kashmir telah dituntut oleh India dan Pakistan tetapi kedua-duanya yanya mengawal salah satu bahagian sahaja.

Terdapat pemberontakan oleh puak pemisah jangka panjang di bahagian India, yang telah menyebabkan ribuan kematian lebih tiga dekad.

India menuduh Pakistan menyokong pemberontak tetapi jirannya menafikan ini, mengatakan ia hanya memberikan sokongan moral dan diplomatik kepada penduduk Kashmir yang mahu menentukan nasib sendiri.

Di bawah Perkara 370 perlembagaan India, keadaan Jammu dan Kashmir mempunyai imuniti khas untuk membuat undang-undangnya sendiri – asas hubungannya yang kompleks dengan India selama kira-kira 70 tahun.

Bagaimanapun, kerajaan India telah membatalkan kebanyakan Artikel 370.

Perdana Menteri, Imran Khan telah “mengarahkan supaya semua saluran diplomatik diaktifkan untuk mendedahkan rejim perkauman, reka bentuk dan pelanggaran hak asasi manusia yang ganas oleh India,” kata kenyataan kerajaan Pakistan.

Beliau juga mengarahkan tentera untuk terus berhati-hati.

Di samping itu, Pakistan meminta Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk mempertimbangkan pertikaian tersebut.

China juga menyuarakan tentangan terhadap langkah India dengan menggambarkannya sebagai “tidak boleh diterima”.

India dan Pakistan – yang kedua-duanya memiliki senjata nuklear – telah dua kali berperang ke atas Kashmir sejak kemerdekaan dari penjajah British pada tahun 1947.

Ramai penduduk Kashmir yang ditadbir India tidak mahu ia ditadbir oleh India, lebih memilih sama ada kemerdekaan atau kesatuan dengan Pakistan.

Penduduk negara yang dikuasai India dari Jammu dan Kashmir adalah lebih dari 60% Muslim, menjadikannya satu-satunya negara di India, yang mana umat Islam berada dalam majoriti.

Ketika pemberontakan semasa bermula pada 1989, keganasan melonjak semula pada 2016, dengan kematian pemimpin militan muda, Burhan Wani.

Tahun lepas, lebih daripada 500 orang terbunuh – termasuk orang awam, pasukan keselamatan dan militan – angka tertinggi dalam sedekad. – MalaysiaGazette