Alizakri Alias

KUALA LUMPUR – Ahli-ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang layak kini boleh membuat pelaburan dana amanah saham yang ditawarkan Institusi Pengurusan Dana (FMI) melalui perkhidmatan layan diri i-Invest, platform dalam talian dalam portal i-Akaun (Ahli).

Untuk ahli di bawah 55 tahun, pelaburan boleh dibiayai terus dari bahagian yang layak simpanan ahli di bawah Akaun 1 dengan bayaran jualan dari sifar hingga 0.5 peratus daripada jumlah transaksi.

Ahli boleh memindahkan dari Akaun KWSP mereka hingga 30 peratus dari jumlah yang melebihi Asas Simpanan, untuk dilaburkan dalam dana yang layak.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Tunku Alizakri Alias berkata, ahli-ahli juga boleh membuka akaun untuk melabur dalam dana unit amanah dengan mana-mana FMI melalui kemudahan baru ini.

Ahli-ahli berumur 55 tahun ke atas boleh menggunakan i-Invest atau Akaun Emas melalui i-Akaun sebagai cara pengeluaran, tertakluk kepada mengekalkan minimum RM1,000 dalam akaun mereka.

Menurutnya, kemudahan digital ini memberi kuasa kepada ahli-ahlinya untuk mengambil alih daripada pelaburan mereka dan membuat urus niaga dengan kos hampir sifar.

” i-Invest mengandungi perkakasan untuk mendapat dan membandingkan maklumat yang relevan dan membolehkan pemilihan unit dana amanah yang sesuai dengan matlamat simpanan ahli,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

i-Invest menyediakan fleksibiliti, fungsi dan kemudahan yang lebih besar untuk ahli melabur, berurus niaga dan memantau pelaburan unit amanah mereka bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.

Ia juga membolehkan ahli membandingkan dana unit amanah yang berbeza yang ditawarkan oleh FMI, memantau pelaburan mereka dana melalui i-Akaun mereka dan mencari maklumat mengenai kos pelaburan, sejarah prestasi, serta maklumat statutori yang diperlukan.

Tunku Alizakri berkata, elemen utama kemudahan pelaburan dalam talian ialah caj jualan
kini praktikal kerana KWSP telah meningkatkan paras maksimum sebanyak 0.5 peratus berbanding 3 peratus untuk transaksi luar talian dan tradisional melalui ejen.

Beliau menasihati ahli-ahli yang berminat untuk menggunakan i-Invest untuk terus berhati-hati apabila
membuat apa-apa keputusan pelaburan dan menggalakkan mereka untuk membekalkan diri dengan hak
maklumat atau mendapatkan nasihat profesional sebelum membuat sebarang transaksi.

KWSP mempunyai garis panduan yang ketat untuk FMI dipatuhi demi menjaga integriti
skim dan kepentingan ahli-ahli yang mengambil bahagian, serta memastikan bahawa FMI melaksanakan tugas mereka dengan tekun dan bertanggungjawab.

Bagi tempoh 2019/2020, sejumlah 389 dana daripada pelbagai kategori, iaitu ekuiti, aset bercampur, bon, pasaran wang dan amanah harta, yang telah diluluskan di bawah Skim Pelaburan Ahli KWSP Skim Pelaburan Ahli. – MalaysiaGazette