Donald Trump. foto Agensi

WASHINGTON – Presiden Donald Trump mengesahkan beliau sedang mempertimbangkan untuk melaksanakan pengurangan dalam pemotongan cukai gaji untuk membantu meningkatkan ekonomi negara itu.

Pegawai-pegawai White House sebelum ini menafikan negara itu sedang membincangkan langkah tersebut.

Tetapi ketika bercakap kepada wartawan, presiden itu berkata “cukai gaji adalah sesuatu yang kita fikirkan, dan ramai orang mahu melihatnya”.

Presiden itu berkata: “Kami melihat pelbagai cara untuk pengurangan cukai lain – saya sentiasa memantau sepanjang pengurangan cukai – itulah salah satu sebab mengapa kita berada dalam kedudukan ekonomi yang kukuh.”

Beliau juga mencadangkan pentadbirannya melihat kemungkinan pemotongan cukai keuntungan modal, tetapi menekankan bahawa tiada apa yang telah diputuskan.

Ini kerana, langkah sedemikian akan menghadapi cabaran daripada Demokrat di Kongres.

Pekerja Amerika Syarikat membayar cukai gaji untuk membiayai insurans kesihatan, keselamatan sosial, dan pencen.

Trump kerap bercakap tentang ekonomi Amerika Syarikat sejak hari-hari ini, di tengah-tengah kegelisahan yang semakin meningkat mengenai kemelesetan ekonomi.

“Kita jauh daripada kemelesetan,” katanya kepada pemberita.

Ekonomi yang kuat dilihat sebagai kunci kepada prospek pemilihan semula Trump dalam pilihan raya presiden pada tahun 2020, tetapi ketegangan perdagangan terus dengan China telah mencetuskan kebimbangan mengenai kelembapan yang akan berlaku.

Potongan cukai ketika presiden semasa mengambil alih pejabat membantu meningkatkan ekonomi dan mencetuskan lonjakan harga saham di Wall Street.

Tetapi ramai ahli ekonomi berpendapat impak pemotongan itu mula berkurangan. – MalaysiaGazette