Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR- Tambahan hutang sebanyak RM58.05 bilion yang dibuat oleh kerajaan pada separuh pertama tahun ini adalah bagi menampung komitmen kerajaan persekutuan.

Menurut Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, situasi tersebut berlaku adalah disebabkan komitmen sedia ada yang dibuat kerajaan sebelum ini.

“Ia adalah untuk menunaikan komitmen (hutang) sedia ada dan telah dibuat sebelum ini.

“Dari segi peratusan, jumlah komitmen keseluruhan termasuk jaminan kerajaan dan tanggungan kecemasan, kerajaan berjaya mengurangkannya kepada 75 peratus berbanding 80 peratus berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

“Kerajaan juga masih perlu membayar hutang 1Malaysia Development Bhd. (1MDB).

“Semasa pentadbiran dahulu, semua fakta ini telah disorok tetapi kerajaan baharu mahukan ketelusan. Jadi, kami dedahkan semua tanggungan kami,” katanya semasa sidang media selepas melancarkan Good Shop oleh Yayasan AirAsia di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Kumpulan AirAsia, Datuk Kamaruddin Meranun dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes.

Ketika ditanya mengenai kebimbangan banyak pihak terhadap hutang tambahan itu, Guan Eng menjawab, perkara tersebut tidak diterjemahkan oleh agensi-agensi penarafan asing yang masih memberikan penarafan positif kepada Malaysia.

“Saya berpendapat prestasi ekonomi Malaysia setakat ini masih baik, bukan sahaja ia berkembang melebihi jangkaan tetapi para pelabur juga terus datang ke negara ini.

“Agensi-agensi penarafan antarabangsa juga mengekalkan penarafan positif kepada Malaysia,” tambahnya.

Baru-baru ini, seorang pakar ekonomi menggesa kerajaan supaya memperlahankan perbelanjaan susulan data yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia menunjukkan kerajaan baharu telah membuat pinjaman sebanyak RM58.1 bilion dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Dalam pada itu, ketika ditanya mengenai khabar angin berlakunya rombakan Kabinet tidak lama lagi, Guan Eng berkata, beliau menyerahkan perkara tersebut kepada Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

“Lebih baik soalan ini ditujukan kepada Perdana Menteri, saya tidak mahu perkara ini disalah tafsir.

“Rombakan Kabinet bukan kuasa menteri-menteri,” katanya lagi.- MalaysiaGazette