Suasana kawasan kediaman di Adiyaman, Turkiye ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Adiyaman, Turkiye. Foto FAREEZ FADZIL, 12 FEBRUARI 2023.

ANKARA – Purata suhu di Türkiye pada bulan Ogos ialah 26.4 darjah Celcius (26.4 F), peningkatan 1.3 darjah berbanding musim biasa.

Dari 1991 – 2020, suhu purata pada bulan Ogos ialah 25.1 darjah Celcius, menurut data yang dikumpulkan oleh Anadolu daripada Kementerian Alam Sekitar, Pembandaran dan Perubahan Iklim.

Pada bulan Ogos, suhu purata kekal di beberapa wilayah barat seperti Tekirdag dan Kirklareli, serta sebahagian daripada wilayah Laut Hitam tengah dan barat. Bahagian lain di negara ini menyaksikan suhu melebihi kebiasaan.

Suhu terendah yang direkodkan di negara ini ialah 1.9 C di daerah Kangal di wilayah Sivas tengah pada Ogos, manakala yang tertinggi ialah 46.1 C di daerah Cizre di tenggara wilayah Sirnak.

Ini bermakna bulan Ogos keempat terpanas di Turkiye dalam tempoh 53 tahun yang lalu.

Di wilayah Marmara, suhu purata ialah 26.1 C.

Tekirdag dan Kırklareli merekodkan suhu bermusim, tetapi kawasan di rantau ini mengalami suhu melebihi purata.

Suhu terendah di rantau ini ialah 14.3 C di daerah Corlu di Tekirdag, dan yang tertinggi ialah 39.9 C di wilayah Edirne.

Di rantau Aegean, suhu purata 28.2 C. Wilayah Afyonkarahisar Barat dan daerah Akhisar di wilayah barat Manisa, mempunyai suhu di sekitar bermusim biasa, manakala kawasan lain di rantau itu berada di atas norma biasa.

Terendah di rantau ini ialah 10.3 C di daerah Simav di wilayah Kutahya, dan yang tertinggi ialah 44.1 C di daerah Nazilli di barat daya wilayah Aydin.

Suhu purata berada di sekitar norma bermusim di wilayah selatan Hatay dan Kahramanmaras di rantau Mediterranean, serta sebahagian wilayah itu, manakala yang lain menyaksikan suhu melebihi normal.

Suhu terendah ialah 7 C di daerah Goksun di Kahramanmaras di wilayah itu; yang tertinggi ialah 43.1 C di daerah Koycegiz di barat daya wilayah Mugla.

Di wilayah Central Anatolia , purata suhu setahun ialah 23.8 C. Suhu terendah di rantau ini ialah 1.9 C di Kangal dan yang tertinggi ialah 40 C di daerah Polatli di Ankara.

Suhu merentasi kawasan Laut Hitam Tengah dan Barat, serta di bahagian dalam kawasan Laut Hitam Timur adalah bermusim, tetapi menyaksikan merkuri lebih tinggi dengan suhu purata ialah 24.2 darjah.

Suhu berada di atas normal di wilayah Igdir, Bingol dan Van serta sebahagian wilayah Anatolia Timur, manakala kawasan di wilayah itu mengalami suhu bermusim.

Terendah di rantau ini ialah 3.2 C di daerah Sarikamis di Kars; yang tertinggi ialah 40.9 C di daerah Ergani wilayah Diyarbakir.

Di rantau Anatolia tenggara, suhu purata ialah 32.1 darjah.

Suhu di wilayah seperti Kilis dan Batman adalah mengikut norma bermusim, beberapa kawasan lain di rantau ini mencatatkan suhu melebihi normal.

Terendah di rantau ini ialah 16.4 C di daerah Birecik di wilayah Sanliurfa, dan yang tertinggi ialah 46.1 C di Cizre. – Agensi