Saifuddin Nasution

KUALA LUMPUR – Pas cuba cari pasal dengan PKR dan DAP apabila menyifatkan pelantikan Datuk Saifuddin Nasution Ismail selaku Penasihat Strategik Kerajaan Pulau Pinang sebagai ‘dedak’.

Walaupun secara umumnya Pas menyatakan mereka tidak ada apa-apa hubungan politik lagi dengan DAP, tetapi apabila mengeluarkan kritikan sedemkian, memperlihatkan parti itu masih ada rasa ‘sayang’ kepada rakan yang pernah tidur sebantal itu.

Tanda-tanda cemburu itu ada. Kalau tidak, masakan Pas berani menyatakan pelantikan Setiausaha Agung PKR itu sebagai ‘dedak’.

Tahukah Pas apa itu ‘dedak’? Kenapa penulis kolumnis parti itu, sebagaimana yang disiarkan dalam Harakahdaily, tidak menyatakan secara jelas apa itu ‘dedak’?

Adakah ‘dedak’ yang Saifuddin terima dari DAP itu sama dengan ‘dedak’ yang Pas makan?

Takkan Pas sudah lupa dengan dakwaan Tun Dr. Mahathir Mohamad baru-baru ini, yang menyifatkan tindakan parti itu menentang pembangkang dalam Pakatan Harapan (PH) mesti telah ‘makan dedak’?

Seeloknya, Pas tidak perlu campur tangan dengan langkah yang diambil Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng melantik Saifuddin.

Biarkan saja konco-konco dalam PH yang buka mulut mempersoal dan mempertikaikan pelantikan itu, kenapa dalam ramai-ramai pemimpin bijak pandai dalam DAP, Saifuddin juga yang dipilih.

Lagipun, Pas ada hutang budi dengan Saifuddin. Setiausaha Agung PKR itu pernah diminta oleh Pas Kelantan untuk mengatur strategi bagi mengembalikan semula sokongan rakyat kepada parti itu yang semakin terhakis.

Strategi diatur Saifuddin menampakkan hasil dengan Pas memang besar pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13), setelah menang tipis kepada BN Kelantan PRU12.

DAP pun sama juga dengan Pas. Ketika sokongan moral rakyat Pulau Pinang terhadap Guan Eng mula terhakis berikutan kes rasuah yang dihadapinya, DAP mula tertekan dan dilihat terpaksa mendapatkan khidmat Saifuddin.

Sama ada betul atau tidak, Saifuddin ini dianggap macam ‘ultraman’ oleh DAP yang dilihat boleh menyelamatkan negeri itu dari jatuh ke tangan UMNO dan BN Pulau Pinang.

Menurut tulisan seorang kolumnis pro Pas, sebagaimana disiarkan dalam ruangan editorial lidah rasminya, Harakah Daily, pelantikan itu hanyalah ‘dedak’ supaya individu atau parti yang dilantik akan terikat.

Namun, penulisnya tidak menjelaskan secara terperinci mahupun rambang maksud ‘terikat’, melainkan menyatakan pemberian jawatan itu bagi menggerakkan misinya.

Menurut komen itu lagi, pelantikan Saifuddin juga sebahagian daripada usaha DAP menyekat sebarang kerjasama antara PKR dengan Pas.

Kolumnis itu menulis lagi, pelantikan ‘orang penting PKR’ dalam pentadbiran DAP itu berlaku ketika PKR masih menunjukkan ‘sayang dan rindu’ kepada Pas, yang ketika ini masih meneruskan tahaluf siyasi. – MalaysiaGazette