Home Ekonomi Batal HSR jika pembangkang menang – Dr. Mahathir

Batal HSR jika pembangkang menang – Dr. Mahathir

SINGAPURA – Projek Keretapi Laju (HSR) antara Kuala Lumpur dan Singapura tidak akan dilaksanakan jika parti-parti pembangkang memerintah Malaysia, kata Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dalam temu bual eksklusif dengan The Sunday Times, bekas perdana menteri Malaysia itu berkata: “Kita perlu melakukan kajian sama ada ia (HSR) boleh dilaksanakan atau tidak kerana kita tidak mempunyai wang dan kita perlu meminjam wang.

“Dan ia (pinjaman) bukan sesuatu yang kerajaan Malaysia boleh tanggung pada masa ini. Kita perlu tahu sama ada kita benar-benar memerlukan HSR ini atau tidak,” kata Dr. Mahathir.

Bulan lalu, Malaysia dan Singapura menandatangani perjanjian yang mengikat secara undang-undang untuk membina projek HSR sejauh 350 kilometer antara Kuala Lumpur dan Singapura yang dianggarkan menelan kos antara RM50 bilion (S$16 bilion).

Dr. Mahathir berkata, walaupun keraguan tentang projek HSR itu, Singapura tidak perlu bimbang tentang hubungannya dengan Malaysia.

“Terdapat perbezaan antara Malaysia dan Singapura semasa saya (jadi Perdana Menteri) tetapi kami tidak pergi berperang. Kami cuba untuk mencari jalan untuk menyelesaikan perkara-perkara dengan cara yang aman, “katanya.

Sebaliknya, Dr Mahathir memberi amaran bahawa hubungan tegang antara Singapura dan China berpotensi memaksa Malaysia untuk menjauhi daripada negara itu.

“Jika Malaysia mempunyai banyak pelaburan China, mereka mahu menjamin pelaburan mereka dan mempengaruhi kerajaan Malaysia untuk membantu mereka dalam apa jua cara yang boleh.

“Mereka akan memastikan Malaysia tidak memihak kepada Singapura dalam apa-apa pertikaian dengan China,” katanya dalam temu bual itu.

Hubungan Singapura-China ‘bergelora’ sejak tahun lalu disebabkan pertikaian perairan Laut China Selatan.

September lalu, akhbar milik China, Global Times terbabit dalam perang mulut dengan Duta Singapura ke China, Stanley Loh yang mengkritik diplomat Singapura kerana membangkitkan isu Laut China Selatan pada sidang kemuncak antarabangsa.

Bagaimanapun, Loh menafikan pertuduhan itu.

Editornya, Hu Xijin mendakwa Singapura “telah pergi terlalu jauh” secara terang-terangan menyebelahi Amerika Syarikat dan Jepun ke atas pertikaian wilayah, walaupun Singapura bukan antara pihak-pihak menuntut.

Semasa Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik di Peru November lalu, Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong telah dilaporkan berkata, “tidak ada negara yang menjadi kerajaan di tengah-tengah” apabila ditanya mengenai masa depan inisiatif  “Belt and Road” (Laluan Sutera) China.

Pada hari yang sama, sembilan kereta perisai Singapura di atas sebuah kapal kontena yang dalam transit di Hong Kong ditahan, memburukkan hubungan antara Singapura dan China. – MalaysiaGazette