Kejadian serangan pengganas terbaharu di Jakarta yang mengorbankan tiga anggota polis. Gambar Internet

KUALA LUMPUR – Pengebom berani mati yang turut terkorban di Terminal Bas Kampung Melayu, Jakarta Timur Indonesia semalam, sememangnya menyasarkan bom berkenaan kepada kumpulan pegawai polis.

Malah menurut Kepala Divisi Humas (Juru Penerangan) Kepolisian Republik Indonesia, Inspektur Jendral Setyo Wasisto, bom buatan sendiri yang digunakan juga adalah lebih baik daripada bom sebelumnya.

“Bom (buatan) itu adalah lebih baik pembuatannya daripada bom panci (periuk) yang sebelumnya pernah juga digunakan oleh jaringan pengganas di Indonesia. Bom ini lebih bagus.

“Mengenai modus operandinya, memang sasarannya adalah polis sebab berpunca daripada peristiwa-peristiwa sebelumnya dimana polis berjaya mematahkan serangan mereka. Maka polis memang jadi target serangan ini,” kata Setyo Wasisto.

Beliau berkata demikian kepada Penerbit Berita Satu Indonesia, Riza Nasser yang dihubungi MalaysiaGazette petang tadi.

Menurut Riza sehingga kini, pihak polis Indonesia masih belum mengenalpasti kedua-dua identiti pengganas tersebut berikutan ujian DNA terhadap mayat sedang dijalankan.

Sementara itu, berdasarkan penganalisis di Indonesia juga, kedua-dua pengganas tersebut dipercayai daripada kelompok Jamaah Ansharut Daulah, yang mempunyai rangkaian kepada militan Daesh.

“Analisis di Indonesia yakin kelompok ini berafiliasi (berkait) dengan ISIS (Daesh) berdasarkan jenis bom dan aksi bunuh diri yang dilakukan. Aksi ini sama dengan kelompok Ansharut Dauah.

“Kemudian aksi ini juga terarah kepada aksi balasan dari upaya operasi militan terhadap kelompok pengganas di Mindanao Filipina,” jelasnya.

Dalam kejadian tersebut, sekurang-kurangnya lima terbunuh manakala 10 lagi cedera dalam dua letupan berhampiran sebuah terminal bas yang sibuk di ibu negara Indonesia kira-kira pukul 10 malam semalam waktu Malaysia.

Jakarta Post melaporkan, mereka yang terbunuh terdiri daripada tiga anggota polis serta lagi individu yang dipercayai pengebom berani mati.

Pihak berkuasa Indonesia dilaporkan telah mula meningkatkan kawalan keselamatan sebagai langkah berjaga-jaga terutamanya di sekitar Terminal Bas Kampung Melayu, Jakarta Timur.- Malaysia Gazette.