GENEVA – Majlis Keselamatan PBB memperluaskan sekatan terhadap Korea Utara sebagai tindak balas kepada siri ujian peluru berpandu yang dijalankan oleh Pyongyang tahun ini.

Langkah-langkah itu mengenakan larangan perjalanan dan pembekuan aset kepada empat entiti dan 14 pegawai, termasuk ketua perisikan Korea Utara di luar negara.

PBB itu telah mengundi sebulat suara untuk menyokong sekatan selepas minggu rundingan dijalankann antara Amerika Syarikat dan China.

Pyongyang telah mengingkari resolusi PBB mengharamkan semua ujian nuklear dan peluru berpandu.

Sekatan resolusi telah diterima pakai oleh Majlis 15 anggota.

Antara 14 pegawai Korea Utara adalah Cho Il-u, yang mengetuai operasi pengintipan asing Pyongyang.

Pegawai-pegawai disenaraihitamkan lain adalah ahli-ahli kanan Parti Pekerja Korea Utara dan ketua-ketua syarikat perdagangan yang membiayai program tentera Pyongyang.

Bank Koryo dan dua firma perdagangan juga telah ditambah kepada senarai.

The Koryo Bank dikaitkan dengan pejabat parti yang menguruskan kewangan pegawai tinggi Korea Utara, termasuk pemimpin Kim Jong-un.

Pyongyang telah menguji beberapa siri peluru berpandu pada kadar yang tidak disangka bagaimanapun negara itu mempertahan tindakannya daripada pencerobohan Amerika Syarikat.

Pakar-pakar pula mendakwa ujian-ujian yang dilakukan menunjukkan kemajuan ke arah matlamat utama Pyongyang melepaskan kepala peledak nuklear yang boleh menyerang benua Amerika Syarikat.

Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump telah memberi amaran kepada Korea Utara bahawa kesabarannya terhadap negara itu telah berakhir. – MalaysiaGazette