Kaum wanita dan kanak-kanak Rohingya dalam sebuah bot yang digunakan untuk melarikan diri ke Bangladesh pada tahun lalu. foto Agensi

GENEVA – Sekurang-kurangnya tiga juta penduduk dunia tidak mempunyai kerakyatan, kebanyakan mereka adalah kumpulan minoriti yang dinafikan identiti, hak dan pekerjaan, kata agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Komuniti Rohingya adalah populasi tanpa kerakyatan paling ramai di dunia.

Dalam laporan “Ini Rumah Kami – Minoriti Tanpa Kerakyatan dan Pencarian bagi Kewarganegaraan” – Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian (UNCHR) meminta kerajaan-kerajaan terlibat supaya menamatkan amalan diskriminasi itu pada tahun 2024.

“Jika anda hidup di dunia ini tanpa kewarganegaraan – anda tidak mempunyai identiti, anda tanpa dokumentasi, tanpa hak dan kelayakan yang kita tidak ambil kisah… untuk mempunyai pekerjaan, pendidikan, mengetahui hak milik individu,” kata Carol Batchelor, Pengarah Perlindungan Antarabangsa UNHCR.

Kerajaan harus memberikan kewarganegaraan kepada orang yang dilahirkan di wilayah mereka, jika tidak, individu berkenaan tidak memiliki kewarganegaraan.

Kumpulan komuniti yang tidak memiliki warga negara tetapi telah tinggal sejak bergenerasi di ‘tanah air’ mereka ialah – Kurdish di Syria, Karana di Madagascar, Roma di Macedonia dan Pemba di Kenya.

“Kami boleh secara konkrit mengatakan terdapat lebih 3 juta orang tanpa kerakyatan tetapi itu tidak akan menjadi ruang lingkup sepenuhnya. Kita perlu memastikan bahawa tidak ada pengecualian yang tidak sengaja, sewenang-wenangnya atau kekurangan kewarganegaraan,” kata Batchelor.

Ditanya sama ada Rohingya jatuh ke dalam kategori yang sengaja dikecualikan dan dilucutkan kewarganegaraan, Batchelor berkata: “Kita hanya dapat melihat hasilnya … Myanmar mempunyai undang-undang kewarganegaraan. Ia menggariskan kategori orang yang dianggap warga Myanmar. Rohingya tidak ada dalam senarai itu”.

Seramai 30,000 orang yang tidak beragama di Thailand telah memperoleh kewarganegaraan sejak 2012 dan sejumlah 4,000 komuniti Makonde telah diktiraf Kenya pada tahun lalu, kata laporan itu.

“Kami melihat penurunan di Thailand, di Asia tengah, di Rusia, di Afrika Barat. Tetapi angka-angka itu tidak begitu banyak dan mereka perlu mengakhiri status tanpa kewarganegaraan menjelang 2024, ” kata Melanie Khanna, Ketua Bahagian Tanpa Kewarganegaraan UNHCR. – MalaysiaGazette