NEW YORK – Harga minyak Amerika Syarikat jatuh dalam dagangan hari ini selepas Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) ragu-ragu mengenai kawalan pasaran bahan api beberapa bulan lalu.

Minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) didagangkan pada AS$ 55.10 setong, turun AS$0.60 sen, atau lebih daripada 1 peratus.

Niaga hadapan minyak mentah Brent belum lagi didagangkan.

Penurunan hari Selasa dan Rabu bermakna Brent kini turun hampir 5 peratus sejak merekodkan paras tertinggi pada minggu lalu, mengakhiri kenaikan lebih 40 peratus antara bulan Julai dan awal November.

“Harga minyak mentah jatuh mendadak selepas IEA menimbulkan keraguan mengenai prospek 2018,” kata bank ANZ pada hari Rabu.

IEA hari ini menyemak semula unjuran pertumbuhan permintaan kepada 100,000 tong sehari untuk tahun ini dan seterusnya, kepada anggaran 1.5 juta setong pada 2017 dan 1.3 juta tong pada 2018.

“Mengambil kira senario yang mana pengeluaran semasa OPEC dikekalkan, pasaran minyak menghadapi cabaran sukar pada suku pertama tahun 2018 dengan bekalan dijangka melebihi permintaan sebanyak 600,000 setong, diikuti oleh yang lain, lebih kecil, lebihan 200,000 setong pada suku kedua tahun depan,” kata agensi itu.

Kelembapan pertumbuhan permintaan mungkin bermakna penggunaan minyak dunia mungkin tidak seperti mana yang dijangkakan, melepasi 100 juta tongtahun depan, sementara bekalan mungkin melebihi tahap itu.

Laporan IEA menjelaskan kenyataan OPEC yang sebelum ini menyatakan mendakwa 2018 akan menyaksikan kenaikan permintaan minyak yang kukuh.

Greg McKenna, seorang broker niaga hadapan di AxiTrader berkata, harga telah diseret turun kerana permintaan semasa akan jatuh dan pertumbuhan pengeluaran jangka panjang minyak Amerika Syarikat akan menjadi penghalang kepada Arab Saudi dan Rusia.

Pengeluaran minyak Amerika Syarikat telah meningkat lebih daripada 14 peratus sejak pertengahan 2016 hingga 9.62 juta tong sehari. – MalaysiaGazette