Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub

KUALA LUMPUR – Nasib pekerja dan peniaga asing yang memonopoli Pasar Borong Selayang bakal diketahui selewat-lewatnya minggu depan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub berkata, tindakan tegas bakal diambil ke atas pihak yang menyewakan lesen perniagaan kepada peniaga asing.

“Perkara ini sedang dibincangkan kabinet dan mungkin pada minggu depan ada keputusan. Kerajaan mesti ambil tindakan tegas ke atas pemilik premis di Pasar Borong Selayang.

“Isu menyewakan premis kepada peniaga asing sangat serius, sampai ada pekerja Bangladesh yang pandai jual petai,” katanya pada Majlis Perjumpaan Khas bersama Belia Peladang di Menara Lembaga Pertubuhan Peladang di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang baharu, Datuk Mohd. Sallehhuddin Hassan dan Ketua Pengarah Lembaga Pertubuhan Peladang, Hamzah Bahari.

Salahuddin juga berkata, penguasaan pekerja dan peniaga asing di Pasar Borong Selayang boleh menyekat peluang rakyat tempatan memasarkan produk tani.

“Monopoli pekerja asing ini boleh beri ancaman kepada keselamatan makanan negara.

“Kebimbangan rakyat ini sudah dapat perhatian Kabinet yang sedang membincangkannya,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.