Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dzulkefly Ahmad bercakap kepada media pada perasmian 1st World Congress on Fall and Postural Stability (WCFPS) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 07 MEI 2019

KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan belum memuktamadkan cadangan pemisahan tugas antara farmasi dan klinik malah masih terbuka kepada sebarang cadangan penambahbaikan.

Menterinya, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, pelaksanaan konsep pemberian ubat dan konsultasi doktor hanya boleh dilaksanakan jika ia mengambil kira kepentingan pesakit.

“Apa yang penting ialah ia menjaga kemaslahatan pesakit. Saya melihat kepada kebajikan, keselesaan dan pertimbangan pesakit mesti diberi keutamaan.

“Umumnya pemisahan itu penting tapi akhirnya untuk kita susun ya saya rasa masih ada ruang untuk kita berbincang.

“Masih ada lagi ruang berbincang dan mencapai kata sepakat (sebelum dilaksanakan),” katanya pada sidang media di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur hari ini.

Dzulkefly juga berkata, cadangan pemisahan tugas itu sebenarnya munasabah untuk dilaksanakan di negara ini sebagaimana yang diamalkan di negara lain.

“Tetapi dalam konteks kita, bagaimana perjalanan kita ke arah itu memerlukan dan mengambil kira parameter dan perhitungan lain.

“Sangat munasabah, farmasi boleh memainkan peranan dispensi sementara doktor kekal mengeluarkan preskipsi.

“Akhirnya kalau ia dilaksanakan, bila pesakit dapat prekripsi dan keluar mencari farmasi, ia agak menyukarkan juga,” katanya lagi. – MalaysiaGazette