Benjamin Netanyahu bertemu dengan Presiden Rusia, Vladimir Putin di Sochi. foto Agensi

MOSCOW – Israel mesti dibenarkan bertindak secara bebas terhadap Iran, kata Perdana Menteri Benjamin Netanyahu semasa bertemu dengan Presiden Rusia Vladimir Putin untuk membincangkan penyelarasan keselamatan di Syria.

Kedua-dua pemimpin itu telah bertemu lebih daripada 12 kali kali dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan tentera kedua-dua negara telah berusaha untuk mengelakkan pertempuran dengan tidak sengaja di Syria, yang mana Israel telah melaksanakan beratus-ratus serangan terhadap sasaran Iran untuk menghentikan tindakan Tehran mewujudkan kehadiran ketenteraan tetap di sana .

“Penyelarasan keselamatan antara kita sentiasa penting, tetapi ia amat penting sekarang apabila sejak bulan lalu ada peningkatan serius dalam percubaan Iran untuk menyerang Israel dari Syria dengan menggunakan peluru berpandu,” kata Netanyahu pada permulaan mesyuarat.

Iran dan Iran disokong oleh Hizbullah Lebanon telah membantu Presiden Bashar al-Assad dalam perang saudara Syria.
Rusia, yang juga membantu Assad, telah menutup mata terhadap serangan udara Israel.

Agensi berita Rusia, RIA berkata, Putin memuji kerjasama tentera dan keselamatannya dan Israel.

Berikutan rundingan itu yang berlangsung selama beberapa jam, Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov berkata, kedua-dua Rusia dan Israel bersetuju untuk meningkatkan dialog antara tentera mereka mengenai Syria, agensi berita Interfax melaporkan.

Agensi berita itu melaporkan, Putin dan Netanyahu menekankan perlunya menjaga kedaulatan dan kedaulatan wilayah Syria.

Selepas pertemuan dengan Menteri Pertahanan Rusia, Sergei Shoigu, Netanyahu menegaskan untuk memastikan keselamatan Israel, tenteranya perlu mempunyai “kebebasan bertindak” terhadap Iran di rantau ini. – MalaysiaGazette