Ibu pejabat OPEC di Vienna. foto Agensi

HOUSTON – Serangan ke atas loji pemproses minyak utama Arab Saudi akan menguji keupayaan dunia untuk menangani krisis bekalan selepas dunia akan mengalami kekurangan bekalan lebih daripada 5%.

Serangan dua loji utama di kemudahan Abqaiq akan mengakibatkan pengeluaran Arab Saudi dikurangkan sebanyak 5.7 juta tong sehari – lebih separuh daripada pengeluarannya.

Harga minyak mentah boleh meningkat sebanyak beberapa dolar setong apabila pasaran dibuka malam Ahad boleh mengakibatkan gangguan berterusan hingga mendorong Amerika Syarikat dan negara-negara lain untuk melepaskan minyak mentah dari rizab petroleum strategik mereka untuk meningkatkan stok komersil di seluruh dunia.

Jabatan Tenaga Amerika Syarikat berkata pada hari Sabtu bahawa ia bersedia mengeluarkan minyak dari rizab strategiknya jika diperlukan.

“Harga minyak akan melonjak disebabkan serangan ini dan sekiranya gangguan terhadap pengeluaran Arab Saudi berpanjangan, pengeluaran daripada rizab strategik … nampaknya mungkin dan masuk akal,” kata Jason Bordoff, pengasas Pusat Dasar Global Energy di Columbia University di New York.

Masih terlalu awal untuk mengetahui sejauh mana kerosakan pada loji pemprosesan dan rantaian bekalan Arab Saudi daripada medan minyak kepada eksport.

Ketua Eksekutif Saudi Aramco, Amin Nasser, dalam satu kenyataan berkata, syarikat itu akan mendapat lebih banyak maklumat dalam tempoh 48 jam, kerana ia berfungsi untuk mengembalikan semula pengeluaran.

Aramco mengeksport lebih daripada 7 juta tong sehari minyak mentah tahun lepas, dengan hampir tiga per empat daripada eksport mentahnya dihantar kepada pelanggan di Asia tahun lepas.

Negara ini mempunyai kira-kira 188 juta tong dalam simpanan, atau kira-kira 37 hari keupayaan pemprosesan, menurut catatan Sabtu dari Rapidan Energy Group.

Kapasiti simpanan minyak oleh Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Minyak (OPEC) telah menurun selama beberapa dekad disebabkan kehilangan kapasiti pengeluaran.

Keupayaan kapasiti simpanan Arab Saudi adalah 2.3 juta tong sehari pada bulan Ogos menyumbang lebih daripada dua per tiga bekalan OPEC sebanyak 3.2 juta sehari, menurut Agensi Tenaga Antarabangsa, dengan sebahagian besar dari Kuwait dan Emiriah Arab Bersatu.

Rusia mungkin mempunyai kapasiti simpanan selepas perjanjian antarabangsa antara OPEC dan sekutu-sekutunya untuk mengekang pengeluaran dalam menyokong harga minyak mentah, kata penganalisis.

Manakala Rizab Strategik Petroleum Amerika Syarikat pula memiliki 644 juta tong bersamaan 52 hari pengeluarannya. – MalaysiaGazette