Boris Johnson. foto Agensi

LONDON – Perdana Menteri Britain percaya proses Brexit daripada Kesatuan Eropah (EU) akan selesai pada akhir Januari tahun depan dan mengadakan belanjawan pada bulan Februari jika Konservatif memenangi pilihan raya negara itu.

Dengan satu minggu lag menjelang  hari mengundi pada 12 Disember – bagi menentukan nasib Brexit dan ekonomi kelima terbesar di dunia, Konservatif yang memimpin Parti Buruh pembangkang, masih tidak jelas sama ada sudah cukup selesa untuk membentuk majoriti kerajaan.

Menetapkan rancangan untuk 100 hari pertama kerajaan, Konservatif berjanji untuk meratifikasi keluar EU, memperkenalkan undang-undang domestik baharu mengenai isu-isu seperti kesihatan, keadilan dan pendidikan, dan menetapkan pemotongan cukai dalam belanjawan.

“Ini adalah pilihan raya yang paling penting dalam satu generasi – kerana ia akan menentukan jika kita maju sebagai sebuah negara atau terus tersekat, terhenti, mengulangi pertikaian yang sama dalam tiga tahun yang lalu dengan ketidakpastian,” kata Boris Johnson dalam satu kenyataan.

“Jika terdapat majoriti Konservatif minggu depan, kami akan melaksanakan Brexit pada akhir Januari. Tahun 2020 akan menjadi tahun yang akhirnya kita mengenepikan hujah-hujah dan ketidakpastian tentang Brexit. ”

Parti Buruh telah berjanji untuk merunding semula perjanjian Brexit dan menunggu referendum kedua EU dalam tempoh enam bulan.

Jika mereka menang dengan majoriti, Konservatif merancang untuk menetapkan program perundangan pada 19 Disember dan kemudian sebelum Krismas membawa balik perundangan yang diperlukan untuk meratifikasi perjanjian keluar EU dan meluluskannya pada waktunya untuk meninggalkan pada 31 Januari.

Parti Konservatif berkata, ia akan mengadakan bajet pasca-Brexit pada bulan Februari “untuk mengambil keuntungan daripada peluang-peluang meninggalkan EU dengan perjanjian” termasuk pemotongan cukai.

Menteri Kewangan, Sajid Javid menunda kenyataan belanjawan pada 6 November disebabkan penangguhan tarikh keluar EU dan hasrat kerajaan untuk mengadakan pilihan raya. – MalaysiaGazette