Seorang wanita ditahan kerana ingkar arahan ketika sekatan jalan raya OPS Covid-19 di Persiaran Surian, Petaling Jaya. foto AFIQ RAZALI, 31 MAC 2020

PETALING JAYA – “Hoi stupid idiots, sekat jalan sampai jam teruk everywhere menyusahkan orang!”

Itu jeritan seorang wanita ke arah pasukan polis dan tentera yang sedang bertugas melakukan sekaran jalan raya Op Covid di Persiraran Surian bersempadan Kota Damansara-Damnsara pagi tadi.

Wartawan MalaysiaGazette yang berada di lokasi dari awal pagi turut melihat gelagat wanita berkenaan sejak terperangkap dalam kesesakan sehinggalah beliau tiba di perkarangan apartmennya.

Insiden mengejutkan itu berlaku kira-kira 9.30 pagi sebaik sahaja wanita itu tiba di rumahnya selepas terperangkap dalam kesesakan lalu lintas berikutan operasi besar-besar pasukan polis Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya terhadap orang ramai yang ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Wanita yang tinggal apartmen terletak betul-betul bersebelahan sekatan jalan raya itu  menaiki kenderaan Proton X70 berwarna putih juga membunyikan hon kereta hampir setengah jam ketika cuba mencari jalan keluar dari kesesakan ke rumahnya.

Sebaik berjaya tiba di perkarangan kediamannya beliau memberhentikan kereta di hadapan pintu masuk apartmen sebelum menurunkan cermin pintu pemandu dan menjerit ” Hoi stupid idiots, sekat jalan sampai jam teruk menyusahkan orang”.

Selepas 10 minit hilang dari pandangan, wanita itu muncul semula dan dilihat berjalan ke arah polis seperti memberi penjelasan serta rasa tidak puas hati terhadsap sekatan jalan raya yang didakwa menyusahkan beliau untuk membeli barang keperluan rumah.

Namun anggota polis yang bertugas meminta kad pengenalan beliau dan terus bertindak menahannya serta diarah duduk di bawah khemah yang disediakan untuk para petugas sekatan jalan raya.

Setengah jam kemudian beliau dibawa ke balai polis Damansara untuk tindakan siasatan selanjutnya di bawah Seksyen 7(1)  Seksyen 24 Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).  – MalaysiaGazette

33 Komen

  1. Tahniah Polis dan Tentera atas kesabaran melayan telatah masyarakat berbagai peringkat.
    Anda semua wira kami….

  2. Dia mmg patut diambil tindakan kerana kurang ajar dan melanggar arahan PKP. Jgn beri muka kpd mereka yg tak hormat undang2 negara

  3. Dear women.. they’re doing their job for our own good.. don’t u see it! Damm u.. if they had a choice .. they also don’t want to be like that for sure.. come on Malaysian be patience.. support our gov to avoid this Corvid 19..

  4. Hoi stupid idiots! merupakan kata2 yang sangat kesat terhadap penjawat awam yang menjalankan tugas!

    Harap dapat didakwa dengan segera!

  5. tolong jangan tiba2 ada kad oku la..tolong jangan bagi muka ‘puak-puak’ bebal macam ni..hidup menyusahkan orang

  6. Tahan.. jangan tak tahan. Perangai buruk mcm ni menyusahkan pihak berkuasa menjalankan tugas. Kalau nak memberi maklumbalas, patutlah cakap dengan elok.

  7. Pihak mahkamah wajib menjatuhkan hukuman maksimum MANDATORI kepada orang awam yang mengeluarkan kata2 kesat “Hoi stupid idiots” ini!

    Kita tengoklah nanti bagaimana?

  8. Oleh kerana sudah terlalu lembut dan selesa dengan keadaan yang tenang sebelum ini. Rakyat Malaysia haruslah bersedia dengan sebarang kemungkinan seperti bala bencana yang melanda Negara dan Dunia sekarang. Tuhan dah tarik sedikit nikmat hidup supaya makhluknya lebih bersyukur dengan apa yang ada.

  9. Bukan Madam sahaja susah seluruh rakyat susah, nak marah Frontliner kita bukan satu tindakan betul, pasukan PDRM , RELA , ATM melaksanakan sekatan untuk rakyat duduk rumah, kalau nak keluar juga kenalah sabar dan tunggu melepasi aliran trafik dan seperti yang dinasihati oleh Kerajaan guna lah medium online atau penghantaran ke rumah atau membeli bahan makanan dalam kapasti berjalan kaki sahaja untuk kedai kedai terdekat. Kemarahan pada waktu ini tidak perlu wujud samasekali kerana yang terbabit adalah tanggungjawab semua rakyat Malaysia

  10. Based on Malaysia Law and Act, tangkap jer orang yang suka memaki dan menyusahkan orang ni..

  11. Saja mencabar pihak berkuasa. Kamu sudah masuk parking then datang semula menggangu tugas pihak berkuasa, itu perbuatan biadap, kamu tak mampu kawal perasaan marah kamu. Kamulah yg stupid idiot sebenarnya.

  12. tahniah atas tindakan pantas kepada pihak polis dan tentera. jika tidak diambil tindakan, maka makin ramai yang akan berkelakuan sedemikian dan tidak menghormati peraturan. Ingat mereka yang bertugas tu suka suki ke… adusss.

  13. Denda 20 k, penjara 6 bulan boleh kot.
    Suka2 maki ..
    Dah tu takreti berbahasa melayu pulak tu.
    Damn… ingat Polis tu bodoh kah ?

  14. Tlongla pihak berkuasa jgn bg muka n brlmbut lg dgn bngsa2 biadap ni.. bgla penangn yg pling cepat n brkesan bia dia ingt smpi mati

  15. Nasib baik askar tak handle 100%. Kalau tak kepala ko mesti dalam longkang. Apa nenek ko tak pernah cerita ka kes 13 Mei macam mayat2 bergelimpangan askar bantai.

  16. good job PDRM
    semoga dipermudahkan semua urusan dan COVID-19 ini berakhir menjelang RAMADAHAN.

  17. Orang dekat area saya ni yang dari puak ni memang kena educate depa sikit (eh bukan! banyak, banyak) MBPJ punya pegawai dah masak dengan puak ni. Area kat Sunway Damansara puak tu memang banyak parking sampai motosikal nak lalu pun tak lepas. MBPJ ajar dia orang, nampak saja yang parking gila babi terus kereta tarik kluar dari tempat persembunyian terus tarik. Tak ada clamp di area Sunway Damansara, baru mereka melolong. Tapi kalau kereta tarik sudah rantai klau nak release on the spot kena bayar RM300 on the spot juga! Nah sekarang ni baru lah area tu tak ada parking gila babi. Clear!
    Maknya macam ni kena ajar macam ni lah. Terus masuk kreta Polis bawa pi balai tak payah nak dengar “celoteh” dia. Book her Dano!

  18. Yg demikian ni tanggkap trus bagi pengajaran . Jgan bagi can kepada indifidu indifidu mana pon menghina institusi negara . Biar bagi contoh pada yg lain .

  19. MAHKAMAH Sesyen Alor Setar, hari ini, menjatuhkan hukuman denda RM10,000 dan penjara tiga bulan ke atas seorang pembantu kedai atas kesalahan mengeluarkan komunikasi jelik pada 27 Mac lalu.

    Harap mahkamah dapat seragamkan hukuman kepada penghina2 pihak berkuasa!

Comments are closed.