Lim Kit Siang rawatan
Lim Kit Siang

KUALA LUMPUR – Seperti tidak ‘sabar-sabar’ mahu melakukan serangan, Ahli Parlimen Iskandar Putri, Lim Kit Siang menyoal tentang Sidang Dewan Rakyat pada Julai hadapan.

Malah kata pemimpin utama DAP itu, Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) tidak sepatutnya dijadikan satu alasan untuk membatalkan sidang Dewan Rakyat bulan depan.

Dakwa Kit Siang, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bercakap semua sektor melingkari pandemik Covid-19 namun langsung tidak pula menyentuh tentang sidang Dewan Rakyat yang sebenarnya sangat dinanti-nanti khasnya pembangkang.

“Tan Sri Muhyiddin telah bercakap tentang semua isu dan sektor berkaitan Covid-19 tetapi ‘gajah dalam bilik’ pula langsung tidak di sentuh olehnya. Saya bercakap tentang ‘lockdown Parlimen’ yang telah mencacatkan peranan Ahli Parlimen mengikut perlembagaan sedia ada.

“Perdana Menteri sentuh pelbagai perkara termasuk pembukaan semula kedai gunting rambut, juga tentang kelab malam, karaoke, kolam renang, pusat hiburan, taman tema, sukan seperti rugbi, bola sepak, tinju hoki dan sebagainya.

“Tapi pada masa sama, beliau juga seolah-olah mengelak pula untuk bercakap isu berkaitan Parlimen dan sidang Dewan yang sudah ‘lockdown’ sejak tiga bulan lepas.

“Adakah PKPP ini akan dijadikan supaya sidang Dewan Rakyat terus ditangguh?” soalnya dalam blog beliau hari ini.

Kata Kit Siang Muhyiddin telah gagal memberikan penjelasan sama ada Dewan Rakyat akan bersidang 25 hari bermula 13 Julai hingga 27 Ogos kerana PKPP berkuatkuasa dari 10 Jun hingga 31 Ogos.

Pada 18 Mei lepas, persidangan Dewan Rakyat telah berlangsung tetapi hanya dihadkan untuk titah diraja oleh Yang di-Pertuan Agong tanpa melibatkan urusan lain. –MalaysiaGazette

7 Komen

  1. Apek sabar apek, apek boleh pergi sekolah jangan lupa jangan keliru jangan bodoh.. TSMY tu Perdana Menteri dia layak bercakap untuk semua sektor.. Apek tidak belajar dari Hatok Deq ke? Belum sempat kes perpuluhan yang tertinggal ditaip semula Hatoq dah mencelah menjawab “Kem Duit kerana dai kata saya Perdana Montololi boleh masuk sana sini… Lu pekak ke atau tidur waktu tu?

  2. Yh dinanti nantikan pembangkang jer…rakyat tak nanti pun..rakyat menanti PRU nak humbankan pembangkang jer..

  3. Apek.. Janji mana??? Lu kan dah janji nak letak jawatan.. Nak bersara kalau dsai tak jadi PM.. Lupa ke apek oiii???

  4. INI LIM KIT SIANG CINA ANAK HARAM BABI KOMUNIS..CINA DAP LAKNATULLAH KAFIR HARBI..!!!

  5. APEK LU CEPAT TUNAI JANJI LETAK JAWATAN. ITU JAWATAN SEKARANG LU BAGI SAMA MAGATHIR. LU BOLEH DUDUK ATAS TANDU BAGI LU PUNYA ORANG KASI SEMBAH. PANGGIL ITU DR MASZLEE SEKALI MASUK DAP.

Comments are closed.