Federico Chiesa.

ITALI – Juventus berjaya mendapatkan pemain sayap muda Fiorentina, Federico Chiesa secara pinjaman selama dua musim dengan perjanjian pembelian tetap sebanyak €50 juta (RM245 juta).

Rundingan untuk mendapatkan pemain berusia 22 tahun tersebut yang juga merupakan anak lepada bekas pemain kelab itu, Enrico Chiesa hanya beberapa jam sebelum jendela perpindahan antarbangasa ditutup.

Federico telah membuat 153 penampilan bersama kelab tersebut dan menjaringkan 34 gol sejak membuat debut pada 2016.

Dia juga telah mengumpul 19 kaps besama skuad kebangsaan Itali.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Juventus, rundingan pembelian Chiesa secara tetap tersebut adalah bernilai €40 juta dengan €10 juta bonud tambahan bergantung kepada prestasinya di kelab Turin tersebut sepanjang tempoh pinjamannya.

Bagaimanapun Chiesa berdepan cabaran getir untuk merebut tempat utama dalam pasukan berdepan dengan cabaran daripada beberapa bintang utama seperti Cristiano Ronaldo, Paulo Dybala, Federico Bernardeschi dan juga pemain baharu, Alvaro Morata.

Sementara itu, Juventus telah melepaskan pemain sayap Brazil, Douglas Costa untuk kembali menyertai Bayern Munich secara pinjaman dan pemain bek sisi, Mattia De Sciglio pula juga dipinjamkan ke Olympique Lyonnais.

Juara Bundesliga lapan kali berturut-turut itu juga telah menyambar pemain bek kanan berusia 28 tahun, Bouna Sarr dari Marseille dengan kontrak selama empat tahun.

Rundingan tersebut turut melibatkan perjanjian meminjamkan Michael Cuisance kepada kelab Perancis berkenaan. – MalaysiaGazette