Timbalan Presiden Amanah, Datuk Seri Salahuddin Ayub (tengah) selepas menyerahkan memorandum mengenai skandal kartel daging import di Pintu 3 Istana Negara, Kuala Lumpur. Foto FAREEZ FADZIL, 05 JANUARI 2021.
KUALA LUMPUR – UMNO diminta jangan ‘kehausan’ kuasa sebaliknya mengutamakan kesejahteraan rakyat ketika negara dalam keadaan getir membendung Covid-19.
Timbalan Presiden Parti Amanah Negara, Datuk Seri Salahuddin Ayub kesal dan terkejut dengan sikap kepimpinan UMNO yang menggertak dan ugutan ketika negara masih dalam keadaan krisis.
Tambah beliau, tindakan segelintir pemimpin UMNO yang mengeluarkan ugutan dan desakan menyegerakan Pilihan Raya Umum tergempar adalah satu tindakan menjijikkan.
“Saya menyeru politiklah untuk kita bantu rakyat. Maknanya parti-parti politk sebelah kerajaan dalam Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional kenapa harus secara terbuka berkelahi sehingga membawa usul-sul yang menampakkan perpecahan yang jelas agenda peribadi dan agenda parti sendiri.
“Sepatutnya pada hari ini selepas bajet diluluskan kita sepatutnya ada pelan tindakan untuk kita turun padang jumpa rakyat dan berusaha menyelamatkan ekonomi dan kelangsungan hidup rakyat yang kini kritikal (akibat Covid-19).
“Kamu semua terus berpolitik, teruskanlah tetapi hentikanlah politik peribadi yang memalukan serta memualkan ini dan kita fokus kepada kebajikan rakyat,” katanya ketika ditemui di pekarangan Pintu 3 Istana Negara hari ini.
Salahuddin berkata, bukan masanya untuk desak adakan snap election, mendesak orang letak jawatan walhal rakyat akan terus terabai tanpa pembelaan.
“Kita sepatutnya bersama-sama melaksanakan agenda rakyat selepas Belanjawan 2021 diluluskan,” ujarnya.
Kata Salahuddin, sebagai parti lama dan tertua negara UMNO tidak sepatutnya bersikap demikian sebaliknya menunjukkan contoh kepada parti-parti lain, bukan haus kuasa, lapar kuasa.
“Saat ini Covid-19, anak-anak hilang pekerjaan, rakyat susah. Semalam saya lihat beratur panjang di bawah panas terik depan pejabat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja untuk mengeluarkan simpanan sendiri.
“Bayangkan betapa susahnya merekatapi tiba-tiba parti politik ini usul bubar Parlimen, usul nak pecah daripada PN, politik apa macam ini,” katanya. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. yang tersurat umNO SOKONG BELANJAWAN…yang tersirat umNO membunuh P N dan M N.Berpura2 menolak cadangan Ku li tempohari…RASA masih HEBAT dan tidak SEDAR DIRI hampir BERKUBUR pru 14..Bangun bagai POCONG mencari talian hayat..selepas tercapai membakulsampahkan mereka yg membantu…prinsip DULU KINI SELAMANYA akan mengKHIANATI.

Comments are closed.