Ketua Polis Daerah Serdang, ACP Razali Abu Samah bercakap pada Program “1st Day At School” IPD Serdang di Pusat Pakaian Hari-Hari Sri Serdang, Selangor. Foto SYAFIQ AMBAK, 26 FEBRUARI 2021.

SERDANG – Pasukan polis Serdang sudah bersiap sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab untuk mengawal ketat keselamatan stor penyimpanan vaksin Sinovac Covid-19 yang akan tiba di negara ini esok.

Vaksin tu dijangka mendarat di di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, jam 9 pagi esok.

Ketua Polis Daerah Serdang, Asisten Komisioner Razali Abu Samah berkata, pihaknya ditugaskan untuk menjaga keselamatan tempat penyimpanan vaksin itu yang terletak di bawah kawasan pentadbiran IPD Serdang.

Menurut beliau, pasukannya akan menjayakan misi itu dengan penuh komited dan tanggungjawab bagi mengelak sebarang pencerobohan oleh mana-mana pihak.

“Esok bermula pasukan IPK Selangor akan bertugas mengawal keselamatan membawa bekalan vaksin dari KLIA di Sepang, sebelum bermula dari kawasan pentadbiran IPD Serdang mulai jam 9.30 pagi esok dan pasukan peronda kami akan menyertainya untuk menambah kawalan keselamatan sehingga ke stor penyimpanan yang ditetapkan.

“Kita sudah pun menyediakan anggota polis yang mencukupi untuk menjaga di bahagian dalaman dan juga luaran tempat penyimpanan ubat vaksin yang sangat sensitif itu,” katanya ketika ditemui pemberita di Program Penyampaian Baucer Sekolah kepada anak-anak anggota IPD Serdang di Pusat Pakaian Hari Hari di Taman Sri Serdang di sini.

Selain kawalan ketat 24 jam di stor penyimpanan vaksin itu, rondaan bermotor dan MPV polis juga dilaksanakan setiap masa.

“Saya jangkakan penugasan kawalan ketat ini akan diteruskan sehingga lebih 30 juta rakyat selesai mendapat vaksin,” ujar beliau.- MalaysiaGazette