Hamed Bakayoko. foto Agensi

ABIDJAN – Ivory Coast berdepan dengan kejutan dan ketidakpastian berikutan kematian Perdana Menteri, Hamed Bakayoko – perdana menteri kedua negara di Afrika Barat yang mati dalam jawatannya dalam masa kurang dari lapan bulan.

Beliau meninggal dunia di Jerman akibat barah, beberapa hari selepas ulang tahunnya yang ke-56.

Beliau dilantik sebagai perdana menteri pada bulan Julai 2020 setelah kematian pendahulunya, Amadou Gon Coulibaly.

Bakayoko dipilih oleh Ouattara.

Walaupun Ouattara menamakan ketua kakitangannya Patrick Achi sebagai perdana menteri sementara semasa Bakayoko berada di hospital namun kematian Bakayoko memaksa Ouattara mencari calon pengganti.

“Akan sukar untuk menggantikannya kerana sikapnya, caranya melakukan sesuatu. Walaupun yang datang mendapat bantuan bukan dalam kalangan penyokong politiknya, dia masih dapat menyelesaikan masalah,” kata penduduk Abdijan, Maturin Bamouni.

Tokoh utama dalam politik Ivory Coast sejak dua dekad yang lalu ketika negara ini terjerumus dalam konflik yang berpanjangan dan perpisahan, Bakayoko muncul sebagai tokoh pendamai, dapat berbicara dengan semua pihak konflik.

“Bakayoko bermaksud segalanya bagi warga Ivoru Coast, seorang menteri yang mendengarkan seluruh penduduk, bahkan pembangkang,” kata penduduk Abdijan, Kevin Bigore.

Keupayaannya untuk mendapatkan kepercayaan daripada semua pihak termasuk bekas tentera pemberontak yang melakukan pemberontakan pada tahun 2017, mengancam keamanan yang rapuh di negara pengeluar koko utama di dunia, pelantikannya sebagai menteri pertahanan pada tahun 2017 adalah dinamik.

Beliau masih memegang jawatan itu ketika menjadi perdana menteri.

Bakayoko berjaya mengakhiri pemberontakan dan melakukan reformasi yang membantu menjauhkan tentera dari kancah politik semasa pilihan raya presiden Oktober 2020.

“Dia berjaya membangunkan kepercayaan antara tentera, komando dan rejim, yang banyak menyumbang kepada kestabilan dari 2017 hingga sekarang,” kata Banga. – MalaysiaGazette