Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Wan Saiful Wan Jan bersama Ketua Penolong Kanan Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Ab Muniem Ibrahim (kanan) menunjukkan dokumen Ikrar Bebas Rasuah (IBR) pada majlis tersebut di Menara PTPTN, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 27 APRIL 2021.

KUALA LUMPUR – Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengorak langkah proaktif menerapkan budaya berintegriti dalam organisasi dengan melafaz dan menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR).

Pengerusi PTPTN, Datuk Wan Saiful Wan Jan berkata, ikrar itu membuktikan komitmen pengurusan PTPTN dalam nilai-nilai integriti dan murni bagi membentuk tadbir urus yang baik dan telus kepada warganya bagi bentuk PTPTN sebagai organisasi yang mempunyai nilai integriti yang tinggi, cekap, memerlukan serta amanah.

Jelas beliau, pengukuhan sistem dalaman yang menyokong pencegahan rasuah juga boleh dibuat menerusi pembangunan program dan latihan kepada pihak pengurusan dan seluruh anggota kerja untuk menjelaskan nilai, dasar dan prosedur yang akan digunakan pengguna rasuah.

“Ketua-ketua Jabatan dan Bahagian juga perlu bersikap tegas dan tidak bertolak ansur terhadap aktiviti rasuah oleh mana-mana pekerja atau mana-mana pihak lain tanpa mengira pangkat, status dan status.

“Setiap perlakuan rasuah yang berlaku juga perlu bagi pihak Pengurusan Tertinggi dan pihak erkuasa berwajib,” katanya.

Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Datuk Wan Saiful Wan Jan berucap pada Majlis Ikrar Bebas Rasuah (IBR) di Menara PTPTN, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 27 APRIL 2021.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis IBR di Menara PTPTN di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Penolong Kanan Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Ab Muniem Ibrahim, barisan Ahli Lembaga Pengurusan PTPTN, Ahli Pengurusan PTPTN dan juga Ketua Jabatan.

Mengulas lanjut, Datuk Wan Saiful berkata, PTPTN akan memberikan kerjasama kepada SPRM untuk mencegah rasuah di semua peringkat dalam pelaksanaan amanah untuk rakyat dan seterusnya mewujudkan warga PTPTN yang sangat berintegrasi dengan teknologi serta ditadbir oleh prinsip dengan amalan persekitaran yang inklusif dan adil.

“IBR merupakan janji yang dibuat secara sukarela atas kapasiti individu, organisasi dan organisasi untuk memastikan mereka lebih banyak dalam menjalankan tugasan jawatan.

“Ini juga memerlukan syarat yang jelas bahawa organisasi dan pegawainya tidak akan melakukan perbuatan rasuah dan akan berusaha mewujudkan persekitaran kerja yang bebas rasuah termasuk dalam interaksinya dengan rakan niaga dan kerajaan,” katanya. – MalaysiaGazette