KUALA LUMPUR – Naza Corporation Holdings Sdn. Bhd. (Naza) merayu kepada kerajaan untuk membenarkan sektor automotif dibuka semula memandangkan keseluruhan rantaian bekalan sektor ini telah terjejas dengan serius disebabkan oleh penutupan operasi sepenuhnya sejak Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Selangor dan Kuala Lumpur.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Naza, Datuk Nik Hamdam Nik Hassan berkata, banyak syarikat automotif utama untuk kedua-dua pengeluaran kenderaan dan komponen terletak di kedua-dua negeri ini.

Gangguan perniagaan dan rantaian bekalan yang berpanjangan akan membawa kesan buruk kepada industri kerana industri automotif tempatan sangat bergantung pada pasaran domestik.

Penutupan penjualan kenderaan yang berterusan, pengeluaran dan pengedaran kenderaan bermotor, komponen dan alat ganti, penutupan bilik pameran dan pusat pengedaran dan  operasi yang lengkap akan menyebabkan penutupan perniagaan kepada industri yang lebih kecil.

Tidak dapat tidak, senario ini akan membawa pemberhentian kerja dan kemungkinan kesan mendalam dan jangka panjang kepada pasaran kerja.

Senario semasa bukan hanya menyusahkan pengguna, tetapi mungkin melibatkan risiko kepada pemilik kenderaan kerana penggunaan kenderaan yang tidak diservis secara berterusan dan ketidakupayaan untuk mengganti bahagian yang rosak apabila diperlukan.

Oleh itu, katanya, Naza berharap kerajaan akan memberi pertimbangan keadaan industri dan membenarkan aktiviti sektor automotif beroperasi dengan segera, dengan mematuhi prosedur operasi standard yang ketat. – MalaysiaGazette