Anggota tentera Taliban (kiri) duduk di atas kereta kebal di luar Lapangan Terbang Hamid Karzai di Kabul. Foto Reuters

MOSCOW – Duta Rusia ke Afghanistan memuji Taliban yang menjadikan Kabul lebih selamat dalam tempoh 24 jam pertama berbanding ketika ibu kota di bawah pentadbiran pihak berkuasa sebelumnya.

Kenyataan Dmitry Zhirnov itu memberi gambaran Rusia mahu menjalin hubungan erat dengan Taliban dan mengiktiraf kumpulan itu sebagai pemerintah negara yang sah.

Rusia mahu memastikan ketidakstabilan di Afghanistan tidak meluas ke Asia Tengah, yang merupakan sebahagian dari bekas Kesatuan Soviet serta tidak mahu wujud kumpulan Islam ekstrem yang lain.

Moscow juga melahirkan rasa terkejut dengan kepantasan Taliban menguasai Afghanistan ketika Amerika Syarikat masih berusaha mengeluarkan warganya dari negara ini.

Bercakap kepada stesen radio Ekho Moskvy, Zhirnov berkata, beliau terkesan dengan tingkah laku Taliban setakat ini yang menggambarkan pendekatan mereka sebagai “baik, positif dan berorientasi perniagaan.”

”Keadaan damai dan baik dan semuanya tenang di bandar. Situasi di Kabul sekarang di bawah Taliban lebih baik daripada di bawah (Presiden) Ashraf Ghani,” kata Zhirnov.

Ghani, yang lokasinya tidak diketahui, melarikan diri pada hari Ahad, dengan mengatakan beliau mahu mencegah pertumpahan darah.

“Semalam rejim jatuh. Ada perasaan tidak senang, kekosongan daya dan protes di jalanan,” katanya.

Beliau mengatakan pada awalnya unit Taliban yang tidak bersenjata telah memasuki ibu kota dan meminta pasukan pemerintah dan AS. untuk menyerahkan senjata mereka.

Unit Taliban bersenjata utama kemudian masuk setelah Ghani melarikan diri dan menguatkuasakan perintah berkurung, katanya.

Zhirnov mengatakan Taliban telah menguasai perimeter keselamatan Kedutaan Rusia, yang mempunyai lebih dari 100 kakitangan dan dia akan mengadakan perbincangan keselamatan terperinci dengan mereka pada hari Selasa.

Taliban berjanji, sesuai dengan perjanjian sebelumnya, untuk melindungi diplomat Rusia, katanya, dengan mengatakan ketakutan Barat terhadap tingkah laku mereka sejauh ini belum dapat ditanggung.

Dia mengatakan sekolah-sekolah di Kabul, termasuk sekolah untuk kanak-kanak perempuan, telah mula beroperasi semula. – Reuters