Mark Frerichs. foto CBS Chicago

WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) menuntut Taliban mengembalikan Mark Frerichs, seorang rakyatnya yang diculik di Afghanistan.

Seorang pegawai kanan kerajaan berkata, AS akan mempertimbangkan kes ini bagi keabsahan mana-mana pemerintahan Taliban pada masa depan, kata seorang pegawai kanan AS.

Keluarga Frerichs telah mengunjungi Jabatan Luar Negeri minggu ini untuk membincangkan kesnya setelah Taliban menguasai Kabul pada hari Ahad ketika warga AS., diplomat Barat dan sekutu AS di Afghanistan dibawa keluar dari negara tersebut.

Frerichs, yang bekerja di Afghanistan dalam projek pembinaan diculik pada awal Februari 2020, dipercayai ditahan dalam tahanan Taliban, kata pejabat itu.

Jabatan Negara tahun lalu menawarkan ganjaran sehingga AS$ 5 juta untuk maklumat mengenai Frerichs.

Pegawai itu yang enggan namanya dipetik berkata, kes Frerichs telah berulang kali dibangkitkan oleh perunding AS semasa perbincangan dengan Taliban di Doha dan Washington akan mempertimbangkan sama ada kumpulan itu telah menghormati norma antarabangsa terhadap tawanan tebusan ketika memutuskan sama ada akan mengiktiraf kerajaan masa depan.

“Sulit bagi kita untuk menjalinkan hubungan normal dengan pemerintah yang menahan seseorang dengan cara ini,” kata pejabat itu mengenai penahanan Frerichs. – Reuters
.