Tuan Ibrahim Tuan Man

KUALA LUMPUR – Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) mengenal pasti 10 sasaran utama yang akan menjadi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) kepada semua ketua jabatannya.

Hal ini dinyatakan Menterinya, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai menyahut ketegasan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk barisan Jemaah Menterinya perlu membuktikan pencapaian utama dalam tempoh 100 hari pertama.

Menurut beliau, peringkat awal ini, kementeriannya menetapkan masing-masing lima sasaran utama bagi sektor alam sekitar dan sektor air serta pembentungan.

“Lima sasaran utama bagi sektor alam sekitar ialah menggubal kerangka Undang-Undang Perubahan Iklim Negara dan menggubal struktur asas Pusat Inventori GHG Negara.

“Diikuti membangunkan rangka kerja skim perdagangan karbon domestik, melancarkan Malaysia Plastics Sustainability Roadmap dan Green Jobs Portal bagi menjana peluang pekerjaan dalam sektor pertumbuhan ekonomi hijau,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Beliau berkata, bagi lima sasaran utama sektor air dan pembentungan pula ialah membangunkan mekanisme penetapan tarif air yang adil dan telus serta menyasarkan lima kawasan baharu bagi projek Wakaf Air.

Katanya, ini dikuti sasaran meluaskan penggunaan sumber air pulih guna untuk industri, meluaskan kawasan liputan bekalan air dan pembetungan serta meningkatkan kadar rizab margin air nasional.

Tuan Ibrahim turut menyifatkan, tempoh 100 hari pertama yang ditetapkan semua kementerian sangat kritikal terutama bagi menetapkan hala tuju KASA dengan lebih jelas.

Namun, beliau komitmen untuk mencapai KPI itu dengan kerjasama ketua jabatan dan semua pihak dalam kementeriannya mengikut tempoh ditetapkan. – MalaysiaGazette