Ismail Abd. Muttalib

KUALA LUMPUR – Tidak timbul kerajaan mengabaikan rakyat berpendapatan rendah yang menghadapi masalah mendapat rumah sewa bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR).

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Datuk Seri Ismail Abdul Mutalib berkata, sehingga kini kementeriannya menawarkan kira-kira 2,000 unit rumah bawah inisiatif Rumah Ikram Keluarga Malaysia dengan kadar sewa serendah RM124 sebulan.

Kata beliau, keluarga yang mendiami Rumah Ikram ini dikecualikan sewaan selama enam bulan pertama.

“Objektif kita menyediakan Rumah Ikram Keluarga Malaysia yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini untuk memberikan keselesaan kepada keluarga, selain merasakan selamat tingga di situ.

“Mereka yang layak tinggal di rumah ini ialah yang kehilangan tempat tinggal akibat kesan sampingan pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), katanya dalam sesi Pertanyaan-Pertanyaan Bagi Jawab Lisan di Parlimen hari ini.

Beliau berkata, KPKT telah melaksanakan PPR disewa sejak 1982 dan ditawarkan pada kadar serendah bawah RM124 sebulan kepada golongan B40 yang berpendapatan kurang RM3,000 dan tidak mampu memiliki rumah.

Sehingga kini, kata Ismail, KPKT telah membina sebanyak 154 projek PPR di seluruh negara melibatkan 97,196 unit rumah.

“Daripada 154 projek yang telah siap ialah 98 projek merupakan PPR yang disewa merangkumi 81,373 unit.

“Pada masa sama, terdapat 11 projek PPR yang disewa sedang dalam pembinaan melibatkan 5470 unit, manakala lapan projek PPR dalam perancangan yang merangkumi 2,893 unit rumah,” katanya.

Beliau berkata, kementerian itu juga sentiasa memohon dengan agensi pusat untuk terus mengadakan projek PPR disewa kepada golongan yang layak dan memerlukan rumah pada kadar sewa rendah. – MalaysiaGazette