shenyang dilanda ribut salji sejak hari Ahad lalu. foto Getty Images

 

BEIJING – Ribut salji di beberapa bahagian di timur laut China menimbulkan kebimbangan tentang tahap hangat kediaman di kawasan yang dilanda gangguan bekalan elektrik pada awal tahun ini.

Di ibu kota Shenyang, di wilayah Liaoning, purata salji mencecah 51 sentimeter (20 inci).

Ini merupakan salji tertinggi yang direkodkan sejak 1905, kata Xinhua.

Di bahagian dalam negara jiran Mongolia, seorang maut dan lebih 5,600 terjejas selepas ribut salji lebat berlaku.

Penyelidik meteorologi di Tongliao, Mongolia memberitahu akhbar Global Times bahawa ribut salji itu adalah kejadian cuaca ekstrem yang sangat rawak dan tiba-tiba berlaku.

Sebanyak 27 amaran merah telah dikeluarkan di seluruh Inner Mongolia dan timur laut China – amaran amaran tertinggi untuk ribut salji.

Gelombang sejuk yang bermula pada Ahad menyebabkan suhu menjunam sekurang-kurangnya 14 darjah di beberapa bahagian timur laut China.

Di Liaoning, lalu lintas telah terjejas teruk oleh salji lebat, dengan kebanyakan stesen tol lebuh raya ditutup pada hari Selasa.

Stesen kereta api dan bas juga masih ditutup, kecuali di bandar Dalian dan Dandong.

Pihak berkuasa berkata, mereka sedang mempergiatkan usaha untuk memastikan rumah tetap hangat dengan meningkatkan import arang batu dan memaksimumkan kapasiti pengeluaran tenaga.

Ia juga menggesa pasar dan kedai runcit untuk meningkatkan bekalan makanan dan mengurangkan harga.

Wilayah timur laut China merupakan salah satu kawasan yang terjejas terutamanya oleh gangguan bekalan elektrik pada September tahun ini, dengan peningkatan kos menyumbang kepada kekurangan bekalan arang batu, kata media tempatan. – BBC