Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Azrul Osman Rani; Pengarah PetrosNiaga, Janin Girie; dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petros, Datuk Sauu Kakok menandatangani perjanjian.

KUALA LUMPUR – Petronas Dagangan Berhad (PDB) hari ini menandatangani Perjanjian Utama dengan Petroleum Sarawak Berhad (Petros) bagi menandakan perkongsian strategik antara kedua-dua pihak dalam perniagaan gas petroleum cecair (LPG) di Sarawak.

Perkongsian itu termasuk pelupusan perniagaan LPG PDB di Sarawak kepada PetrosNiaga Sdn Bhd (PNiaga), anak syarikat milik penuh Petros dan langganan saham dalam PNiaga oleh PDB.

Perkongsian itu adalah langkah strategik untuk menggabungkan kekuatan, pengalaman dan kecekapan kedua-dua syarikat minyak dan gas untuk memaksimumkan nilai untuk pelanggannya di Sarawak.

Berikutan itu, Gas Petronas akan beralih secara beransur-ansur kepada silinder berisi gas LPG Petros, memenuhi aspirasi Kerajaan Sarawak untuk liputan LPG Petros di seluruh negeri dan merealisasikan hasrat Ordinan Pengagihan Gas Negeri 2016.

Perjanjian itu ditandatangani oleh Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Azrul Osman Rani; Pengarah PetrosNiaga, Janin Girie; dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petros, Datuk Sauu Kakok.

Turut hadir sebagai saksi ialah Naib Presiden Pemasaran Hiliran Petronas, Ahmad Adly Alias ​​dan Pengerusi Lembaga Pengarah Petros, Tan Sri Datuk Amar (Dr.) Hamid Bugo.

Pada majlis menandatangani perjanjian itu, Adly berkata, majlis menandatangani perjanjian ini menandakan permulaan perkongsian jangka panjang antara kedua-dua syarikat untuk bersama-sama menyumbang kepada pembangunan Sarawak.

Melalui perkongsian strategik ini, PDB dan Petros akan memasarkan produk LPG secara kolaboratif di negeri ini, dengan memanfaatkan kepakaran kedua-dua syarikat termasuk rangkaian rantaian bekalan LPG bersepadu PDB dan pengalaman selama 30 tahun.

LPG Petros memasuki pasaran domestik pada 4 Ogos 2021.

Silinder berisi gas LP miliknya kini boleh didapati melalui peniaga PNiaga di kawasan perkhidmatan pertama Kuching (Petrajaya, Matang, BDC dan Tabuan), Padawan dan Bau, yang berkembang di seluruh negeri pada 2022 .

Dengan perkongsian ini, kedua-dua PDB dan PETROS akan memudahkan peralihan yang lancar untuk memastikan bekalan LPG berterusan kepada pelanggan di Sarawak. – MalaysiaGazette