Alexander Nanta Linggi

KUALA LUMPUR – Tiga Rang Undang-Undang (RUU) pindaan bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) diluluskan dengan undian suara malam ini.

RUU pindaan 2021 yang diluluskan itu RUU Paten (Pindaan) 2021, RUU Hak Cipta (Pindaan) 2021 dan RUU Petunjuk Geografi 2021.

Dua RUU dibentang dan digulung oleh Menterinya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi dan satu RUU oleh Timbalan Menterinya, Datuk Rosol Wahid.

Semua RUU itu diluluskan dengan bacaan kali ketiga.

Persidangan hari ini kemudian ditangguhkan sehingga jam 10 pagi esok, yang mana lima lagi RUU pindaan akan dibentang dan dibahaskan.

RUU itu ialah RUU Langkah-Langkah Sementara bagi Mengurangkan Kesan Penyakit Koronavirus 2019 (Covid-19) (Pindaan) 2021 bawah Jabatan Perdana Menteri, RUU Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2021 bawah Kementerian Kesihatan.

Tiga lagi ialah RUU Kerja (Pindaan) 2021 bawah Menteri Sumber Manusia, RUU Kawalan Bekalan (Pindaan) 2021 (Menteri Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna) dan RUU Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis 2020 (Menteri Dalam Negeri) Bacaan Kali Yang Kedua. – MalaysiaGazette