Prof Dr Edmund Terence Gomez Malaysian Anti-Corruption Commission’s (MACC) Consultation and Corruption Prevention Panel Azam Baki shares public listed company companies Gets Global KBES Berhad in Excel Force MSC Berhad
Prof Dr Edmund Terence Gomez

KUALA LUMPUR – Edmund Terence Gomez meletakkan jawatannya sebagai Ahli Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam.

Peletakan jawatan oleh ahli ekonomi itu dibuat selepas mendakwa panel itu tidak bertindak berhubung dakwaan pemilikan saham oleh Tan Sri Azam Baki di sebuah syarikat senaraian awam.

Dalam satu laporan media sebelum ini, Ketua Pesuruhjaya SPRM itu didakwa menjadi pemegang saham dalam Gets Global Berhad (dikenali sebagai KBES Berhad).

Beliau memegang 1, 930,000 saham pada 30 April 2015 dan 1,029,500 saham pada 31 Mac 2016.((https://theinsnews.com/postview/757-business-ties-among-macc-leadership-how-deep-doesit-go-part-1 and https://theinsnews.com/postview/758-business-ties-among-macc-leadershiphow-deep-does-it-go-part-2).

Selain itu, beliau merupakan pemegang waran dalam Excel Force MSC Berhad sebanyak 2,156,000 pada Mac 2016.

Dalam surat kepada Tan Sri Borhan Dolah, Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Gomez berkata, laporan-laporan ini, antara lain, menimbulkan persoalan yang membimbangkan tentang “hubungan antara perniagaan dan penguatkuasaan undang-undang” dan situasi “konflik kepentingan” yang melibatkan Azam.

Ini, termasuk jika Azam telah mengisytiharkan pemilikan secara besar saham korporat seperti yang diperuntukan mengikut undang-undang.

”Turut membimbangkan ialah laporan lanjut mendakwa bahawa bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM terlibat dalam situasi konflik kepentingan, sekali gus mencadangkan trend dalam institusi ini mesti disiasat segera.

”Apabila laporan ini dibawa kepada perhatian saya, saya telah menulis kepada anda pada 12 November 2021 meminta anda mengadakan mesyuarat Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah untuk membincangkan perkara ini.

”Anda menjawab serta-merta dengan menyatakan bahawa anda akan memanggil mesyuarat dan anda akan meminta kakitangan pentadbiran SPRM untuk melakukannya.

”Dua minggu kemudian, pada 26 November, saya menulis semula kepada anda, kali ini saya melampirkan lebih banyak maklumat yang saya terima tentang pautan perniagaan keluarga Tan Sri Azam. Saya menegaskan bahawa maklumat yang saya terima ini amat membimbangkan kerana ia berdasarkan penyelidikan yang meluas.

”Penulis laporan ini juga telah memberi namanya, menunjukkan dia bersedia untuk membincangkan perkara ini dengan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah.

”Saya juga membawa perhatian kepada anda tentang editorial laman webnya telah digodam selepas laporannya mengenai SPRM diterbitkan. Saya tidak menerima respons daripada anda untuk surat ini,” jelas Gomez dalam surat tersebut.

Tambah beliau lagi, dalam surat terkininya kepada Borhan pada 14 Disember lalu, sebulan selepas isu ini dibawa kepada perhatian pengerusi panel, Gomez sekali lagi memaklumkan beliau tidak menerima maklum balas sedangkan perkara itu mendesak untuk dibincangkan bersama-sama Ahli Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah.

”Saya kemudian menyatakan bahawa jika saya tidak mendengar daripada anda bahawa saya perlu mengemukakan peletakan jawatan saya daripada Perundingan dan Pencegahan Rasuah Panel.

”Sekarang sudah dua minggu sejak saya menghantar surat ini. Saya tidak mempunyai pilihan selain mengemukakan peletakan jawatan saya yang sepatutnya dilihat sebagai bantahan saya di atas kelewatan pihak tuan, sebagai Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah, untuk mengadakan mesyuarat bagi membincangkan isu yang panel ini bertanggungjawab untuk mengkaji semula.

”Oleh kerana kita, ahli panel ini, telah membincangkan semasa mesyuarat sebelum ini tentang keperluan untuk mendidik orang ramai tentang kesan rasuah dan betapa pentingnya kita menilai isu-isu berasaskan rasuah yang dibawa kepada perhatian kita oleh pemberi maklumat serta keperluan untuk melindungi mereka untuk berbuat demikian, saya mendapati kelewatan ini untuk mengadakan mesyuarat tidak wajar, malah amat tidak bertanggungjawab,” tegas Profesor Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya itu lagi.

Lebih-lebih lagi, apabila panel ini tidak bertindak atas laporan yang melibatkan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang masih bertugas, ketidakpedulikan panel sebagai penasihat kepada institusi anti-rasuah ini, merupakan pengabaian tugas yang serius kepada negara.

”Seperti yang anda sedia maklum, saya telah menulis mengenai perkara ini kepada Tan Sri Abu Zahar Ujang, Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM. Saya kini telah menulis kepada Tan Sri Abu Zahar sebanyak tiga kali, memberikannya maklumat yang sama yang saya hantar kepada anda.

”Saya telah mencadangkan kepada Tan Sri Abu Zahar supaya saya menghadiri mesyuarat Lembaga Penasihat untuk membentangkan laporan ini kepada ahlinya. Tan Sri Abu Zahar belum menjawab surat saya.

”Mungkin dia tidak menerima surat-surat ini, tetapi saya telah diyakinkan oleh ahli lembaga pengarah yang lain bahawa ini tidak berlaku. Saya amat kecewa kerana lembaga penasihat tidak bermesyuarat untuk membincangkan perkara ini, walaupun selepas ia dibangkitkan di parlimen pada 14 Disember 2021 dan dilaporkan secara meluas di media,” ujarnya.

Gomez menambah, beliau juga ambil perhatian bahawa Azam tidak membuat kenyataan umum mengenai dua laporan yang telah disiarkan, bahkan tidak menjawab kenyataan awam yang dibuat oleh ahli parlimen tentang kepentingan perniagaannya.

Sikap mendiamkan diri oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM ini, walaupun dakwaan serius telah dibuat mengenai kelakuannya, menjawab reaksi yang diberikan oleh panel ini.

Dalam penutup surat itu, ahli ekonomi itu melahirkan rasa amat kesal kerana tidak dapat meyakinkan Borhan danZahar untuk bertindak segera dan terbuka mengenai perkara ini.

”Saya berharap saya dapat menyumbang kepada usaha bersama-sama ahli-ahli Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah dan Lembaga Penasihat, untuk meneliti dakwaan ini dan menentukan bagaimana kita boleh memastikan integriti dan kredibiliti SPRM dilindungi,” ujarnya. – MalaysiaGazette