MELAKA – Sikap penting diri sendiri dikesan menjadi punca berlakunya kekurangan minyak masak paket bersubsidi di pasaran di Melaka.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Melaka, Norena Jaafar berkata, dapatan itu diperoleh hasil siasatan penguat kuasa di kedai runcit yang lazimnya berlaku kehabisan bekalan pada awal dan akhir bulan.

“Masalah kekurangan minyak masak bersubsidi ini sebenarnya bukanlah berlaku di peringkat peruncit seperti didakwa, sebaliknya sikap segelintir pengguna sendiri yang menjadi punca.

“Mereka ini datang berkeluarga kemudian setiap ahli membeli tiga paket sehingga akhirnya berlaku lambakan bekalan di rumah dan stok di kedai runcit habis untuk kegunaan pengguna lain,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar tinjauan harga barangan keperluan menjelang Tahun Baharu Cina di Pasar Awam Melaka, di sini hari ini yang turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Pengguna negeri, Ngwe Hee Sem.

Mengulas lanjut Norena berkata, trend kekurangan bekalan minyak masak peket itu dikesan berlaku ketika pengilang serta peruncit melakukan penambahan semula stok setiap awal dan hujung bulan.

“Di peringkat pengilang-pengilang ini pula, mereka mempunyai kuota penghasilan minyak masak paket yang dibenarkan.

“Sebagai contoh, jumlah dihadkan hanyalah 70 metrik tan sebulan dan apabila kuota itu dah penuh, mereka perlu tunggu bulan depan untuk siapkan paket minyak masak bersubsidi yang mengambil mengambil masa tiga ke empat hari,” katanya. – MalaysiaGazette